Tak til Odder Gymnasium for at droppe karaktererne

indlæring skole for alle elever nex


Tak til Odder Gymnasium for at droppe karaktererne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Som skoleleder på Odder lille Friskole er det opløftende at se de resultater, som Odder Gymnasium på det seneste har præsteret med deres forsøgsklasser, hvor man har valgt at nedtone brugen af karakterer.

På Odder lille Friskole har vi været karakter- og prøvefrie i 30 år - med stor succes. Det betyder, at vores elever ikke får karakterer, de laver ikke nationale test og Pisa-test, og de kommer ikke til eksamen, heller ikke folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse. D

indlæring
skole for alle
elever
nex
indlæring skole for alle elever nex

et betyder, at lærerne kan undervise uden at lade sig styre af karaktererne og udfaldet af de nationale test.

For eleverne betyder det bl.a., at 9. klasse ikke går fra på læseferie midt i maj, men har skema helt ind til sommerferien. Det betyder også, at vi ikke bruger det meste af 9. klasse på at repetere allerede kendt stof, som skal 'peake' til eksamen, men at vi kan undervise i meget andet og lave mange andre faglige læringsforløb, vi mener, er vedkommende. Herunder en to-ugers udlandsrejse.

Hermed ikke sagt, at vi ikke evaluerer vores elever, for selvfølgelig gør vi det, vi har bare en anden måde at gå til det på. Det skal måske indskydes her, at vores elever ikke har problemer med at komme videre med det, de vil efter 9. klasse, om det er efterskole, erhvervsuddannelser eller gymnasiet.

Det er derfor utrolig glædeligt at se, at Odder Gymnasium er begyndt at kigge på de metoder, som Odder lille Friskole altid har arbejdet efter. Især fordi vi sender en meget stor procentdel af vores elever videre på Odder Gymnasium.

I starten af forsøget har vi stillet lærerkræfter til rådighed for gymnasiet i samarbejdet omkring det at være karakterfri. Det er vigtigt at dele vores erfaringer med karakterfri undervisning og udvidet evaluering af eleverne.

Vi er enige i, at det rigtige er at sætte fokus på det hele menneske og at give eleverne motivation til læring. Ingen kan vel være uenig i, at motiverede elever lærer bedst.

Spørgsmålet er så, hvad der motiverer en elev, og her er vi overbeviste om, at glade børn lærer mest. Her på skolen lærer børnene at tage medansvar, blande sig i verden, både den nære og den ydre, og på demokratisk vis diskutere sig frem til en løsning. Det giver kæmpe udfordringer til lærerne, men heldigvis en udfordring, som mange lærere gerne påtager sig og ser som mere interessant end det 'regnearks-læringsforløb', mange oplever i folkeskolen med fuld fokus på at få eleverne til at blive eksperter i at tage test.

Vi vil noget mere, og derfor er vores mål at uddanne børn med karakter - uden brug af karakterer. Vi sender børnene ud i verden med mod og en tro på sig selv, som er funderet i dem og skabt ud fra den undervisning, som de har modtaget her på skolen og ikke blot er dokumenteret i et tal eller en svarprocent i en test eller eksamen.

Vores elever er ikke kun et tal værd, de er meget mere end det. De har fortjent en seriøs og individuel tilbagemelding og evaluering, som de kan arbejde videre med, og lige så vigtigt har de brug for at lære vigtigheden af at være en del af et fællesskab.

Derfor bruger vi meget tid på at arbejde med fællesskaber på tværs af alder, lige fra 0.-9. klasse, og vi vægter værdien af at kunne indgå i et fællesskab og sammen med andre skabe noget lige så højt som det faglige. De to ting kan ikke skilles ad.

Tak til Odder Gymnasium for at droppe karaktererne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce