Trist, at Togfonden er reduceret


Trist, at Togfonden er reduceret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Flemming Knudsen (S), regionsrådsmedlem i Region Midtjylland, Aarhus C
Jorn Kildall
Læserbrev. 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udsendt Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 i høring. På regionsrådsmødet onsdag 28. februar behandlede vi regionens høringssvar. Region Midtjylland anbefaler, at statens trafikplan ændres, så der indgår en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager, en ny jernbanebro over Vejle Fjord, at den udskudte elektrificering mellem Vejle-Struer opretholdes som oprindeligt planlagt, og at etableringen af en ny elektrificeret bane mellem Aarhus og Silkeborg samt elektrificering videre til Herning indgår i planen. Desuden anbefales det, at planen også omfatter en generel opdatering af de regionale jernbaner.

Hvis timemodellen skal blive en realitet, er det vigtigt at bygge en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager sammen med andre nødvendige projekter mellem Aarhus og Odense.

Da en stor del af investeringerne i jernbaneinfrastrukturen kommer fra Togfonden, betyder det blandt andet, at en række planlagte projekter står til ikke at blive realiseret inden for planperioden, fordi indtægterne i Togfonden er reduceret fra 28,5 mia. kr. til 13 mia. kr.! For Region Midtjylland betyder planen, at:

  • Strækningen Fredericia-Aalborg bliver elektrificeret
  • der kommer direkte tog Aarhus-Holstebro over Herning-Gødstrup
  • at der sker en driftsudvidelse på strækningen Herning-Holstebro
  • strækningen Vejle-Struer ikke bliver elektrificeret, og at de direkte tog København-Struer via Vejle-Herning ikke gradvis udfases-
  • der ikke bygges en ny bane mellem Hovedgård-Hasselager.
  • der ikke bygges en ny bane mellem Aarhus-Silkeborg i planperioden.
  • de regionale baner ikke bliver opgraderede.

Høringssvaret bygger derfor på de fælles anbefalinger til investeringer i trafikal infrastruktur, som Region Midtjylland og de 19 kommuner er enige om:

  • o elektrificering af jernbanen mellem Fredericia og Aalborg
  • ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg.
  • opgradering af de regionale jernbaner.
  • udbygning af letbanen.
  • etablering af en fast kattegatforbindelse til tog og bil

Region Midtjyllands høringssvar bygger desuden på den oprindelige aftale om Togfonden fra 2014.

I høringssvaret indgår, at regionen bakker op om den foreslåede elektrificering og opgradering af den østjyske banelængde mellem Fredericia og Aalborg, herunder kapacitetsudvidelse på Aarhus H.

I min tale på mødet fremhævede jeg på vegne af den socialdemokratiske gruppe bl.a., at det er trist, at Togfonden er reduceret fra 28,5 mia. kr. til 13 mia. kr., at vi gerne ser Jylland nord for Fredericia elektrificeret snarest muligt, så vi bliver koblet sammen med resten af Norden og det øvrige Europa, at passagen over Vejle Fjord har stor betydning for togdriften i Region Midtjylland, at vi snarest muligt har brug for en Kattegatforbindelse til tog og biler, og at vi savner en overordnet plan for udbygning af letbanen.

Trist, at Togfonden er reduceret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce