Udvidelse af E45 - hvor svært kan det være


Udvidelse af E45 - hvor svært kan det være

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det ville være godt at få en klar melding fra Venstre/regeringen: Hvad er tidsplanen? Husk på, at en udvidelse af E45 klart er det vejprojekt i Danmark, som giver mest værdi for samfundet. Det viser flere undersøgelser.

Der er sagt og skrevet meget om E45 om den manglende udvidelse til seks spor, og der er ikke meget nyt under solen, det meste er allerede sagt før ..... og så alligevel.

Stort set samtlige politiker her i landet har en positiv tilgang til, at E45 skal udvides. Dog ikke Enhedslisten og Alternativet, som klart på Erhverv Aarhus' konference forleden, »Byen møder Borgen«, mente, man hellere skulle satse på kollektiv trafik. Dog sagde de ikke noget om, hvor man skal anbringe en møllevinge eller 10 tons gods på en bus, men det kommer måske senere.

Til trods for den generelle positive stemning blandt politikerne sker der bare ikke noget. Regeringen og Venstre har flere gange påpeget, at en udvidelse af E45 er indskrevet i regeringsgrundlaget, men vi vil have action, der skal noget konkret på bordet.

Hvornår har man tænkt sig at starte?

Kassen er lukket i, der er ingen penge, hører vi igen og igen, det er en stor investering, bliver det påpeget. Aarhus Transport Group (ATG) har et godt forslag, som umiddelbart kan blive en 'short-win' for alle parter. Lad os starte med en mindre strækning, så man i det mindste kommer i gang. På strækningen fra Aarhus Syd til omkring afkørslen Ejer Baunehøj er en bred midterrabat, som på det meste af strækningen kan laves om til ekstra spor.

Hvorfor ikke starte med denne strækning? Dermed skal der ikke investeres et stort milliardbeløb men et meget mindre millionbeløb, som man må kunne finde et sted i det store budget.

Blev Silkeborg-Herning-motorvejen ikke noget billigere end beregnet, og var der ikke nogle af projekterne i Togfonden, som alligevel ikke blev til noget? Måske man kunne konvertere nogle af disse penge til E45?

ATG mener, det er vigtig, at vi kommer i gang, blot med en mindre strækning, så vi, der benytter E45 dagligt, i det mindste kan se lidt lys i tunnelen.

I mellemtiden, indtil udvidelsen er på plads, kan man overveje at inddrage nød-/krybesporene, som i Tyskland, så primært den tunge trafik i visse perioder kan benytte dem og give plads til privatbilisterne.

Til sidst, men ikke mindst, til alle bilisterne på E45: Hold nu til højre i stedet for konsekvent at ligge i venstre vognbane. Det alene vil hjælpe rigtig meget på tilsandingen på E45.

Udvidelse af E45 - hvor svært kan det være

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce