Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Utopi at tro, at strækningen Grenaa-Odder snart åbner


Utopi at tro, at strækningen Grenaa-Odder snart åbner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Viinholt-Nielsen, landinspektør og trafikhistoriker, Miravej 4, Risskov
Henning Bagger/Scanpix Denmark
Læserbrev. 

I avisen mandag den 8. januar forsøger Aarhus Letbane at stikke blår i øjnene på befolkningen i den nordlige del af Aarhus Kommune og på Djursland.

Man hævder, at genåbningen af banen til Grenaa afventer testkørslerne på Odderbanen. Dette er langt fra rigtigt. Åbningen af banen til Grenaa afventer først og fremmest afslutningen af anlægsarbejderne, ikke mindst færdiggørelsen af de meget komplekse arbejder vedrørende sikringsanlæggene. Enhver kan ved selvsyn konstatere, at her mangler der meget arbejde at udføre.

Der kan i den anledning være grund til at se på, hvorledes planerne for åbning af de forskellige strækninger indtil nu har formet sig:

Strækningen Aarhus H-Universitetshospitalet: åbnet december 2017 - syv måneder forsinket.

Strækningen Universitetshospitalet-Lisbjerg: Indtil videre otte måneder forsinket.

Strækningen Aarhus H-Odder: Indtil videre fem måneder forsinket.

Strækningen Aarhus H (Østbanetorvet)-Grenaa: Indtil videre tre måneder forsinket.

I heldigste fald kan strækningen til Odder åbnes i løbet af to til tre måneder og altså med syv-otte måneders forsinkelse.

At strækningen til Grenaa skulle kunne åbnes umiddelbart herefter er ren utopi. Beboerne på Djursland skal vist være glade, hvis de får deres jernbane igen inden sommerferiens slutning. Banen har på det tidspunkt været lukket i to år, blot for at en velfungerende regionalbane kunne afløses af en - sporvogn!

Letbanen. Trafiklogik - eller?