El-tog og letbaner: Man skal ikke glæde sig for tidligt


El-tog og letbaner: Man skal ikke glæde sig for tidligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


redaktionschef Jens W. Møller jwmo@stiften.dk
Axel Schütt
Leder. 

I tv kører fra tid til anden nogle dokumentarprogrammer om fantastiske jernbaner.

Der er for eksempel Jungfraubanen, som i spiraltunneler i et bjergmassiv snegler sig op på en schweizisk alpetop. Altsammen konstrueret og udført for private midler og med opfindelsen af elektrisk tog som sidegevinst - for man kunne ikke køre på damp eller olie inde i tunnelerne. Utroligt, hvad der lod sig gøre i begyndelsen af 1900-tallet.

Og der er baner over moseområder i det skotsk-engelske højland så sumpede, at det var umuligt at pilotere undergrunden. Så her lagde man fundament af grene og kviste, som var vævet sammen i faskiner, som viste sig stærke nok til at bære et tog. Også en utrolig bedrift, som ligger 100 år tilbage.

Så hvis du har mulighed for at se eller gense programmerne, så ... lad være. For man får let en depression over, hvordan tingene ikke kører på skinner i dette land.

Set i lyset af fortidens bedrifter - og det faktum, at amerikanerne har været på månen og er på vej mod solen nu - så burde det være en smal sag at sætte en letbane på de skinner, som i forvejen ligger hele vejen fra Odder til Grenaa. Og at elektrificere tognettet i vores flade kongerige med verdens mest medgørlige, forudsigelige og jordskælvsfrie undergrund, det burde en børnehaveklasse kunne klare på en formiddag. Men det har vi også fået godt og grundigt kompliceret.

Faktisk virker det som om, at de samlede jernbanemagter i Danmark nærmest er verdensmestre i at forkludre ethvert skridt mod en mere effektiv, moderne og miljøvenlig togdrift.

Tag nu den seneste forsinkelse af elektrificeringen af Danmarks vigtigste togstrækning mellem Aarhus og København, som vi har ventet på i årtier. Den er nu udskudt til slutningen af 2026, fordi ... ja, man tager sig til hovedet. Fordi de elendige, fejlplagede IC4-tog skal kunne komme på værksted i Aarhus, og de kan ikke køre på fremtidens elektriske net med fremtidens sikkerheds- og signalsystem. Derfor bliver jernbanenettet omkring Danmarks næststørste by det allersidste, som skifter til eldrift.

Det kan vi så glæde os til ... hvis vi tør.

For som folkeviddet siger, og som talrige jernbaneskandaler har bekræftet: Man skal ikke glæde sig for tidligt. Så lur os, om ikke vi skriver 2027, 2028, 2029 eller måske 2030, før vi kan sætte os ind i et tog med samme grundlæggende teknik, som havde verdenspremiere i Schweiz for over 100 år siden.

Og hvad kan man så lære af det?

Måske skulle man oprette et busselskab. For man må sige, at både letbanen og statsbanerne har givet busserne gyldne tider i de seneste år. Letbanen har i den grad aktiveret en flåde af erstatningsbusser, og med horrible standardpriser på togtransport mellem Jylland og København har DSB lagt grunden for en blomstrende forrretning for Kombardo-ekspressen, Flixbus og alle de andre busselskaber, som fragter passagerer, der burde være kørt med tog mellem landsdelene.

Ikke flere sure opstød. Blot en bøn til de højere magter. Overrask os venligst ved at have eltogene klar i 2026 som, I har stillet i udsigt. Og meget, meget gerne før.

At elektrificere tognettet i vores flade kongerige med verdens mest medgørlige, forudsigelige og jordskælvsfrie undergrund, det burde en børnehaveklasse kunne klare på en formiddag.

El-tog og letbaner: Man skal ikke glæde sig for tidligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce