Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Et leder-suk: Pigment-fokus er helt forfejlet

Foto: Scanpix/H&M

Et leder-suk: Pigment-fokus er helt forfejlet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommunikation er i sandhed en svær kunst. Det måtte tøjkæden H&M sande i starten af denne uge, hvor tøjgiganten navigererede sig professionelt gennem en storm, der egentlig hører hjemme i et glas vand.

I et katalog på H&M's hjemmeside havde den internationale tøjkæde et modelbillede af en ung dreng i en grøn hættetrøje med teksten "coolest monkey in the jungle" - på dansk: "den sejeste abe i junglen".

Teksten i sig selv er fuldstændig uskyldig og vel ikke blandt de 5.000 mest provokerende udtryk i verden, der er trykt på trøjer det seneste år. Og problemet er ikke, at drengen står lidt tilbagelænet med hænderne nonchalant i lommerne og ser både sød og sej ud. Nej, problemet er, hvis man skal tage kritikken ligeså alvorligt, som H&M prompte gjorde, at drengens hud fra naturens hånd har en forholdsvis høj koncentration af pigmentet melanin, at han med andre ord har et biologisk ophav fra Afrika og er mørk i huden. Er det et problem? Åbenbart. Det burde det ikke være.

Store patter er kommet for at blive
Mange mennesker sidder desværre på lur og venter på at få lov til være både forarget og indigneret - og helst på andres vegne.

Vi lever i en tid, hvor der i det offentlige rum kommunikeres mere end nogensinde. Og det er ikke kun godt. Mange mennesker sidder desværre på lur og venter på at få lov til være både forarget og indigneret - og helst på andres vegne.

Det er som om, at jo mere stødt man kan være på andres vegne, jo bedre. Som om det er mere rent, mere ædelt: "Jeg er ikke personligt fornærmet, men som repræsentant for menneskeheden, for de hjemløse, for kvinderne, for de enlige fædre, de transkønnede, for dem med små fødder, de rødhårede, for Gud og hver mand vil jeg gerne hejse dette flag og sige, at dette eller hint er under al kritik."

Suk. Bare suk.

Der ér indiskutabelt en lang og trist historie, særligt i USA, hvor mange afroamerikanere den dag i dag stadig er undertrykte og i visse sammenhænge stadig behandles som en mindreværdig underklasse. Her er det umuligt at skelne skarpt mellem, hvad der er udtryk for racisme, og hvad der er socialt betinget. Det er ofte en blanding og virkeligheden en djævelsk ond spiral. Og det er ikke en diskussion om hønen og ægget, for det er og bliver racismen som historisk set har skabte den sociale sorte underklasse i USA. At koble den konkrete tøjreklame til dén historie er et fejlskud af dimensioner.

H&M har med en effektiv krisekommunikation lagt sig fladt ned, ikke noget jamen. H&M har sagt undskyld uden forbehold og trukket billedet tilbage. Ikke fordi, det var det rigtige etisk og moralsk, men fordi det forretningsmæssigt var det mest økonomiske og dermed det rigtige for H&M.

Selvfølgelig har H&M ikke lavet reklamen ved en fejl, ligesom de heller ikke har lavet den for at provokere eller starte en debat. Drengen er en køn dreng, som matcher hættetrøjen i attitude og coolness. Ikke så meget andet.

Hvis vi insisterer på, at vi først og fremmest ser hans hudfarve, så låser vi os selv fast til en undertrykkende forestilling om, at pigment er vigtigere end personlighed. Det er det heldigvis aldrig. Så langtfra.