Leder: Et menneskeliv er et menneskeliv - bare ikke ombord på Scandinavian Star


Leder: Et menneskeliv er et menneskeliv - bare ikke ombord på Scandinavian Star

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Daniel Bach Nielsen
Billede
Leder. 

Det er godt, det ikke er i 2048 - eller cirka deromkring - at dansk politi skal tage stilling til, om den tragiske ulykke på Storebæltsbroen 2. januar 2019 for alvor skal efterforskes. Otte dræbte og 16 kvæstede i den værste togulykke i Danmark i 30 år kræver naturligvis en helt særlig indsats og grundighed fra myndigheders side i tiden lige efter ulykken. Der er absolut intet på nuværende tidspunkt, der indikerer, at ikke alle tænkelige forhold og detaljer i dødsulykken på Storebæltsbroen bliver vendt og drejet med største alvor og grundighed. Naturligvis. Alt andet vil da også være horribelt.

De efterladte til de 159 menneskeliv, som mistede livet i mordbranden ombord på færgen Scandinavian Star i 1990 kan i deres efterhånden livslange sorg trøste sig med, at dødsofre anno 2019 behandles med den behørige menneskelige respekt. Men samtidig må de kigge langt efter den smule af retfærdighed, som potentielt lurede et sted ude i Skagerraks vinterkolde horisont.

Det ligner unægteligt, at kampen for en form for retfærdighed ender blindt for de efterladte. Og det er her knap 29 år senere sin egen tragedie. Den uopklarede mordbrand på Scandinavian Star har ikke udsigt til at blive opklaret. Lydoptagelser, belastende vidneudsagn og konkrete anmeldelser af en række personer for planlægning og udførelse af og medvirken til mordbrand er af Københavns Politi ikke fundet stærke nok til at indlede en efterforskning.

2019 mistede sin uskyld, inden året for alvor fik begyndt. Tilfældighedernes spil tog livet af otte mennesker. I 1990 mistede retsstaten Danmark sin uskyld. 159 blev slået ihjel i en tragisk forbrydelse uden sammenligning i nyere dansk historie.

Det er nemt at forestille sig, at det kræver noget helt særligt af bevismaterialet - og af politiet - hvis man skal efterforske en sag 29 år efter forbrydelsen fandt sted. Det er mindst lige så nemt at forestille sig, hvordan meldingen om, at politiet end ikke vil indlede en efterforskning på baggrund af det omfattende dokumentationsmateriale, der er blevet samlet ind, bliver modtaget hos efterladte og pårørende.

Motivet omkring forsikringssvindel er aldrig blevet efterforsket, selvom et hav af indicier sandsynliggør netop svindel som det skæbnetunge og helt afgørende motiv. En klage fra pårørendeforeningen, der har indgivet den seneste anmeldelse, til statsadvokaten er det sandsynlige sidste stop på en rejse, der ikke burde stoppe her.

Et menneskeliv er et menneskeliv. Derfor gik der også et forfærdende sug igennem den danske befolkning, da Fyns Politi dagen efter togulykken på Storebæltsbroen måtte føje to personer mere til de omkomne. Det var ikke seks, men otte mennesker, der mistede livet. I 1990 på Scandinavian Star var det tyve gange flere.

2019 mistede sin uskyld inden året for alvor fik begyndt. Tilfældighedernes spil tog livet af otte mennesker, der kunne have været hvem som helst. I 1990 mistede retsstaten Danmark sin uskyld. 159 mennesker blevet slået ihjel i en tragisk forbrydelse uden sammenligning i nyere dansk historie. Det kunne også have været hvem som helst.

Leder: Et menneskeliv er et menneskeliv - bare ikke ombord på Scandinavian Star

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce