Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Undervisningsministeren dumper: Frisør-eksamen uden saks går ikke


Undervisningsministeren dumper: Frisør-eksamen uden saks går ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Daniel Bach Nielsen
Billede
Leder. 

Forestil dig et ungt menneske, der er ved at uddanne sig til frisør. Vedkommende har under sin uddannelse, både på skolen og på sit praktiksted, høstet mange gode erfaringer med frisør-saksen i hånden. Og det er ikke så tosset endda at blive fortrolig med saksen som kommende frisør. For fremtiden, på den anden side af den fuldendte uddannelse, er jo netop en fremtid med saks i hånden. Derfor vil det også virke som et tåbeligt benspænd, hvis nogen med magt og myndighed til at bestemme fandt på, at nu skulle det være forbudt at bruge saks til eksamen for frisørelever.

Eksemplet med frisør og saks er en smule karikeret, men alligevel ikke så langt fra den virkelighed, der nu rammer gymnasierne. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil slukke total for internetadgang til alle mundtlige og skriftlige eksamener.

Minister står fast: Slut med at google til eksamen
Selvfølgelig skal snyderi tages alvorligt, men at afskære en generation af digitalt indfødte fra at benytte sig af internettets opslagsværk af viden og inspiration er langt ude.

Målet er nobelt, det gælder om at komme eksamenssnyd til livs. Midlet er til gengæld middelalderligt og reaktionært og skudt helt ved siden af. Danske Gymnasiers formand Anne-Birgitte Rasmussen kan da heller ikke finde de rimelige proportioner i at afskaffe internetadgang for alle for at stække den ene promille af eleverne, som skønnes at snyde ved eksamen. Den ene promille.

Leder af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier ved Aarhus Universitet Arne Kjær kritiserer også udmeldingen fra undervisningsministeren. At idéen er dårlig giver forskningen ifølge Arne Kjær et klokkeklart svar på, for "det fremmer entydigt elevernes læring, hvis der er overensstemmelse mellem undervisningsformer og eksamensformer. Der skal simpelthen være sammenhæng mellem de metoder, der bruges det ene og det andet sted."

Selvfølgelig skal snyderi tages alvorligt, men at afskære en generation af digitalt indfødte fra at benytte sig af internettets opslagsværk af viden og inspiration er langt ude. Det vidner om en utilstrækkelig og alt for simpel løsning på et problem, der er mere kompleks, end et simpelt forbud er i stand til at dæmme op for. Måske der i stedet skal kigges nærmere på eksamensformen eller på de opgaver, der stilles? Måske eksamen skal tænkes på en radikal anderledes måde med alternative processer? Måske. Måske er planen fra Merete Riisager første skridt i retning af generelt at fjerne fokus fra udvikling af digitale kompetencer i gymnasiet? Næppe. Men det kan blive den logiske konsekvens.

Uanset hvad, bør eksamen tilrettelægges på en måde, så man bliver testet i, hvordan man indsamler brudstykker af viden, analyserer, argumenterer og ved hjælp af formler, huske- og regneregler demonstrerer en evne til at sortere, vælge til og fra, finde en vej og komme frem til et meningsfuldt resultat på en given problemstilling. Hvad et internetforbud ved eksamener i nogen større sammenhæng skal gøre godt for er umuligt at få øje på. Det virker snyde dumt. Ligesom en frisør-eksamen uden saks.