Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Vi behøver også en hærvejsmotorvej


Vi behøver også en hærvejsmotorvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Jens W. Møller
Billede
Leder. 

Sommerferien er slut, campingvognene er kørt i hi, og trafikken på motorvej E45 er atter normal. Hvilket vil sige kaotisk og med daglige ulykker og uheld, som sætter trafikken i stå i ofte flere timer ad gangen.

Den seneste uge har alskens hændelser forstyrret og forsinket trafikken på den overbelastede østjyske motorvej mellem Vejle og Randers: Biler er sejlet rundt og væltet på grund af voldsomt regnvejr. Der har været harmonikasammenstød, som har impliceret flere biler. Der har været en bilist, som tog fejl af til- og frakørsel og ramte en modkørende på en frakørselsrampe. Der var en lige-ved-katastrofe-situation, da en bilist tabte et forhjul, måske fordi nogen havde løsnet hjulboltene. Plus alt det løse, som sjældent kommer i medierne: Almindelig kø som følge af almindelig, tæt trafik, tabt gods, dyr på vejen og så videre.

Så der er ingen vej uden om: E45, som også fungerer som lokal omfartsvej ved de store, østjyske byer, skal udvides til tre spor hele vejen fra Vejle til Randers. Og det kan kun gå for langsomt. Det er helt nødvendigt for at kunne afvikle den daglige trafik, som er forudsætningen for at fastholde og udvikle et virksomt og lønsomt erhvervsliv i det østjyske.

Men det vil dog være naivt at tro, at det med en udvidelse af E45 er slut med problemer på motorvejen.

For som sagt er det ikke kun almindelig, tæt trafik, der er problemet. Der skal stadig kun en enkelt, lille hændelse til at stoppe trafikken, uanset om vejen er to- eller tresporet. På en dårlig dag er en tabt murerbalje såmænd nok til at hobe en kæmpe kø op.

Løsningen på det problem er ikke endnu flere spor, variable advarselstavler, intensiveret trafikradio og hvad man ellers kan finde på. Nej, løsningen er at få udvidet motorvejsnettet ned gennem Jylland med en streng mere - helt oplagt en hærvejsmotorvej, som går fra Alborg Syd til Haderslev over ... for eksempel Viborg, Ikast og Billund.

Kritikere vil måske mene, at en køretid på måske 10-20-30-40 minutter ekstra fra Aalborg til Haderslev vil få enhver fornuftig og omkostningsbevidst bilist og vognmand til at vælge den rute fra og tage den kortere og hurtigere E45, så hærvejsmotorvejen kun bliver til lokal trafik. Og det vil måske nok være situationen i begyndelsen. Men hver gang E45 stopper til, bliver hærvejsmotorvejen attraktiv som omkørsel for langdistancetrafikken gennem Jylland. Og lur os om ikke for eksempel en del lastbiler vil få den som foretrukken rute, når det viser sig, at der ikke er samme risiko for kø her som på E45.

Så vi behøver både en udvidelse af E45 og en hærvejsmotorvej til at supplere og aflaste hinanden. Ikke mindst når der igen-igen-igen er kø som følge af en uventet, men meget dagligdags bagatel af en hændelse, som lukker den ene af motorvejene.

Forhjul faldt af på E45: Politiet tror nogen løsnede boltene
 Det vil dog være naivt at tro, at det med en udvidelse af E45 er slut med problemer på motorvejen.