Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Masser af lokale varer på hylderne: Meny i Rønde skiller sig ud fra mængden

Købmand René Povlsen har afsat en hel "ø" i supermarkedet til lokale producenter, der i øjeblikket tæller omkring 25. Derudover har han masser af lokalt kød, og i sommerhalvåret masser af lokalt grønt. Foto: Axel Schütt

Masser af lokale varer på hylderne: Meny i Rønde skiller sig ud fra mængden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Meny i Rønde har varer på hylderne fra omkring 25 lokalproducenter. Købmand René Povlsen er foregangsmand for lokalt fødevaresamarbejde og er indstillet til en pris for sit engagement.

RØNDE: Umiddelbart ligner det et supermarked som alle andre. Kigger man lidt grundigere efter, vil man opdage, at det 1.500 kvadratmeter store Meny i Rønde ikke blot har eget bageri, egen slagter og egen delikatesse, men også har et væld af lokale varer på hylderne.

Saft, sodavand og tang-produkter. Bolsjer, marmelade og olier. Vin, øl og kaffe. Det er bare et lille udpluk fra det lokale sortiment, som oven i købet tæller boglige værker fra egnens forfattere.

Og så kød. Masser af lokalt kød i form af for eksempel t-bone steaks, spegepølser og cuvettestege fra skovkvæg på Mols.

Så mange lokale varer har der ikke altid været i supermarkedet, men i de sidste tre-fire år har samarbejdet imellem lokale producenter, butikker og spisesteder på Djursland for alvor vokset sig stort, og det har tilsyneladende båret frugt.

- Det har siden 2010 udviklet sig fra et netværk for kokke og mindre virksomheder til et endnu større samarbejde, der har givet gejst og vokseværk. Hos mig er det stadig kun en lille procentdel af den samlede omsætning, der udgøres af lokale varer, men det er i vækst, og det er netop på sådan et område, jeg kan gøre en forskel, og hvor jeg synes, det er sjovt, siger indehaver René Povlsen til Århus Stiftstidende.

Jeg vil gerne hjælpe de små, lokale producenter, for det er ikke let selv at skulle stå for eksempelvis fakturering og distribution- det kan let dræbe et ellers godt projekt.
Turismevækstprisen
Prisen uddeles en gang årligt af Region Midtjylland som led i turismesatsningen "Ny vækst i turismen".

Formålet er at anerkende og belønne turisterhvervets arbejde med at øge professionaliseringen og internationaliseringen og udvikle turismen for at skabe øget vækst. Prisen sætter fokus på vellykkede tiltag, der kan inspirere resten af erhvervet. Der er en hovedpris samt de to temapriser "Kulturturisme som ny vej til vækst og udvikling" og "Innovation i turismen". Priserne overrækkes af regionsrådsformanden tirsdag 16. januar på Turismekonferencen 2017 i Brande.René Povlsen fra Meny Rønde er indstillet til "Innovation i turismen" med bl.a. flg. begrundelse:Han har en ægte passion for lokale fødevarer. Han er kreativ omkring produktudvikling og driver idéen frem i lokalt samarbejde. Han er initiativrig og forener sin forretningssans med innovation, nytænkning og afprøvning af nye produkter og salgskanaler. I samarbejdets ånd går han forrest og skaber værdi for andre og naturligvis også for sin egen forretning. Han tror på værdien i det lokale - både lokale råvarer og lokale ressourcer. Han er generøs og inviterer andre med.

Hjælp til småproducenterne

39-årige René Povlsen er, udover at være købmand i Meny på byens hovedgade gennem en årrække, også formand for det lokale netværk "Molbordet", der har været med til at skubbe gang i samarbejdet og den lokale fødevareproduktion.

"Molbordet" har dog intet med Meny at gøre, og det er da heller ikke nødvendigt at være medlem for at få foden indenfor i supermarkedet.

- For mig handler det om, at jeg skal skille mig ud fra vores konkurrenter. Det gør jeg blandt meget andet med eget bageri og egen slagter, god, gammeldags kundeservice og så lokale varer på hylderne. Det sidste er ikke noget, jeg som sådan bliver tyk af, men jeg vil gerne hjælpe de små, lokale producenter, for det er ikke let selv at skulle stå for eksempelvis fakturering og distribution - det kan let dræbe et ellers godt projekt. Derfor startede jeg sidste år med at stå for distributionen af lokale varer til forskellige campingpladser, hvor jeg står for den samlede faktura, og på den måde håber jeg, de lokale varer kan komme endnu bredere ud, forklarer René Povlsen.

Købmanden er uden tvivl lokalpatriot, og han stammer da også fra den nærliggende landsby Ugelbølle og har overtaget sin virksomhed fra forældrene, der under skiftende butiksnavne og frem til 2014 havde drevet butikken i 25 år. Netop René Povlsens engagement, hans hjælp til småproducenterne og hans ideer til at fremme de lokale varer har skaffet ham en nominering til Region Midtjyllands turismepris, der uddeles midt i januar.

- Det betyder meget for mig, for det er et skulderklap at blive indstillet, da det jo betyder, at der er nogen, der lægger mærke til det, vi går og laver, og det giver mig endnu mere energi, siger han.

Købmand René Povlsen har masser af lokale varer på hylderne og er foregangsmand i lokalt samarbejde mellem madproducenter.
Foto: Axel Schütt
Skovkvæg fra Mols er en storsællert i Meny. Dyrene slagtes om mandagen, og tirsdag eller onsdag er kødet klar i køledisken. Foto: Axel Schütt

Synergi-effekt

René Povlsen håber, at udviklingen for produktion og salg af lokale fødevarer på Djursland fortsat vil udvikle sig i en positiv retning, som det har gjort for blandt andet Mols Skovkvæg, der er blevet en storsællert i Meny.

- Når vi alle samarbejder, giver det synergi, for vi kan med hver vores viden og kunnen hjælpe hinanden på en lang række forskellige områder. Jeg håber, vi med tiden kan samarbejde endnu mere under én fane, for det gør det lettere at stå samlet som Djurslands fødevarer udadtil. Foreksempel fandt vi sidste år på en dag, hvor vi opfordrer folk til at spise lokalt, og den gentager vi igen i år, simpelthen for at åbne folks øjne for de lokale produkter, fortæller han.

Der bor godt 3.000 mennesker i selve Rønde, men kunderne i Meny kommer også fra et stort opland helt ned til de nordlige Aarhus-forstæder. For at en vare kan betegnes som "lokal" i Meny i Rønde, skal den være produceret inden for en radius på 30 kilometer, oplyser René Povlsen.