Den startede egentlig som et statement om, at dagligdags sysler ikke behøver være trælse. Og det var der andre end Ole Jensen, der kunne se. Normann Copenhagen købte rettighederne, og i dag er opvaskebaljen i gummi solgt verden over. Foto: Ole Akhøj

Ikonerne: Opvaskebaljen, der startede som det mest håbløse produkt

Hvem vil dog købe en opvaskebalje, der koster 40 gange så meget som en almindelig plastikbalje? Da Ole Jensen tog sin firkantede gummibalje med på udstilling i 1996, anede han ikke, at han stod med det, der skulle blive hans ubetinget største kommercielle succes.

Log ind

Bliv abonnent og læs hele historien

Fakta: Ole Jensen begyndte som mekaniker
  • Ole Jensen kommer oprindeligt fra Ejsing i Vestjylland
  • Han er søn af en automekaniker, så det blev nærmest på automatik også den levevej, Ole Jensen valgte. Han er udlært ved Volvo i Holstebro
  • Han nåede at være svend ved Volvo i et års tid, før han på et højskoleophold fandt ud af, at hans hjerte bankede for noget andet end biler
  • Han søgte derefter ind på kunsthåndværkerskolen i Kolding (i dag Designskolen Kolding), og efter endte uddannelse fik han arbejde ved Bing & Grøndahl i København
  • Ole Jensen bor stadig i København med sin kone, der er keramiker. Hun kommer fra Højbjerg i Aarhus. De to har værksted sammen, men arbejder på hver deres projekter.
Annonce