En principiel sag uden dom

Som advokat havde Martin Christian Kruhl, partner i DLA Piper, gerne ført JIHMO-sagen i retten på et juridisk teoretisk plan, men resultatet - et forlig på vegne af 1.100 investorer - er han fortsat glad for. Pressefoto

En principiel sag uden dom

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Partner i DLA Piper, Martin Christian Kruhl, var en del af holdet, der førte JIHMO-sagen for 1.100 investorer mod Jyske Bank. Fra en juridisk teoretisk synsvinkel havde han gerne set gruppesøgsmålet prøvet i retten, men som advokat var han glad med et tilfredsstillende forlig.

AARHUS: Gruppesøgsmålet mod Jyske Bank på vegne af 1.100 investorer kom aldrig for retten. I stedet endte sagen i et forlig.

Advokat og partner i DLA Piper, Martin Christian Kruhl, var godt tilfreds med udfaldet på sine mange klienters vegne, men på et juridisk teoretisk plan ville han gerne have læst rettens ord i den principielle sag om Jyske Invest Hedge Markedsneutral - Obligationer:

- Det var en af de første sager i Danmark, der blev ført som et gruppesøgsmål. Lovgivningen på området kom 1. januar 2008, så denne sag havde været nummer to eller tre i rækken. Som advokat handler det dog altid om, at klienten er tilfreds, og i dette tilfælde stemte mere end 98 procent for forliget, så det er kun ud fra en juridisk teoretisk synsvinkel, at jeg gerne ville have set en dom. Det var stor usikkerhed om fænomenet gruppesøgsmål dengang, og de hører jo stadigvæk til undtagelsen herhjemme.

Ifølge Martin Christian Kruhl har sagen ikke haft indflydelse på, hvordan de, der forvalter hedgeforeninger og andre alternative investeringsfonde, generelt agerer i markedet.

- Men lige netop ordet 'markedsneutral' tror jeg, at der går et stykke tid, før vi ser i markedsføringsmateriale igen, vurderer han.

Aarhus-advokaten peger desuden på, at sagen lærte ham, hvad det kræver at forberede og anlægge et gruppesøgsmål.

- Man må ikke underkende, hvor stort et arbejde det er at føre en sag for så mange mennesker. Vi brugte utrolig meget tid alene på at tage telefonen, når familien Danmark ringede, for når vi var gået ind i sagen, så følte vi også en forpligtigelse til at svare, når vi blev kontaktet. Det var vigtigt for os, at hver enkelt person følte sig godt informeret, og det var i den forbindelse ikke tilstrækkeligt med en hjemmeside eller en masseproduceret Q&A, siger Martin Christian Kruhl.

I samme forbindelse fremhæver Martin Christian Kruhl, at selv om Jyske Bank undervejs - berettiget eller uberettiget - tog mange slag i medierne, fortjente banken ros for den måde, de agerede på i forbindelse med gennemførelse af forliget:

- Vi skulle have betalt kompensation for et trecifret millionbeløb til mere end 1.100 investorer. Der var rigtig mange ting, der kunne være gået galt, men det blev gennemført stort set uden komplikationer, og det havde ikke været muligt, hvis det ikke havde været for en tilsvarende stor indsats fra bankens side.

En principiel sag uden dom

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce