Jesper Tataru Bjerg

Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jesper Tataru Bjerg forsvarer torsdag 17. maj kl. 13 sin ph.d.-afhandling i bygning 1531, lokale 112, Auditorium D1 på Institut for Matematik, Aarhus Universitet, Aarhus C.

Kabelbakterier er såkaldte filamentøse bakterier, som kan trække vejret ved at lave en elektrisk strøm i havbunden. Elektroner, som bliver produceret ved oxidation af sulfid, bliver overført via en stadig ukendt mekanisme gennem "strenge" i den ydre del af filamenterne hele vejen op til ilt, som kan være op til fem centimeter væk. Kabelbakterier repræsenterer en helt ny måde at leve på i sedimenter og kan vende den tidligere viden om, hvordan elektron-acceptorer og -donorer sammenspiller på hovedet.

Til sit forsvar vil Jesper Tataru Bjerg fortælle om kabelbakterier på et populært videnskabeligt sprog og vise det nyeste, man har lært om, hvordan de overfører deres strøm. Han vil også vise, hvordan nye kabelbakterier fundet i Universitetsparken kan hjælpe andre bakterier til at ånde ved at give dem adgang til deres elektriske strøm.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Elektromikrobiologi (CEM), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *: