Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kampvognskrigen på nettet har afsæt i Grenaa

I øjeblikket har Playons seneste spil, Tankwars.io, 5-6.000 spillere om dagen. Foto: Bo Nørgaard

Kampvognskrigen på nettet har afsæt i Grenaa

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Grenaa-firmaet Playon har et spil, hvor kampvogne slås direkte i din internetbrowser. Trio står bag spiludviklingen.

GRENAA: I det gamle dampvæveri i Grenaa holder virksomhedsfællesskabet Game Hub Denmark til.

Game Hub Denmark er en del af det nordiske Game Hub Scandinavia, der forsøger at skabe mere fokus på spiludvikling i de skandinaviske lande. Et af de firmaer er Playon, som Martin Mortensen, Mark Laursen og Nicolai Mortensen har stiftet.

Og fordi de ikke er knyttet direkte til Erhvervsakademi Danias uddannelse for spiludviklere, men har virksomheder ved siden af Playon, har de skulle vænne sig til at sælge et produkt, som er udelukkende digitalt.

- Vi arbejder i mange forskellige lande, og derfor har vi haft brug for en masse rådgivning omkring eksempelvis spamrådgivningen i de forskellige lande, fortæller Mark Laursen.

PlayOns nyeste spil hedder Tank Wars, og er et actionspil, hvor man skal ødelægger fjendernes kampvogne uden at de ødelægger ens egen. Spillet er en del af .io-familien, som er en fælles betegnelse for spil, som kører direkte i internetbrowseren. Uden at det skal blive tungt og teknisk, så betyder det bare at det er en stor computer i skyen, der står for at køre spillet, som derfor ikke belaster computeren særligt.

- Vi tror på, at de her browserbaserede spil er fremtiden, og vi så et stort hul i markedet, da vi startede, så vi sprang til - måske lidt for sent, siger Martin Mortensen med et smil.

Playon blev nemlig overhalet lidt indenom af et andet medlem af .io-familien, Agar.io, som for alvor satte gang i bølgen af browser-spil. Men det er en af de erfaringer, de tre har måtte gøre sig undervejs i deres karriere som spiludviklere.

- Det har været lidt learning by doing på nogle områder, griner Martin Mortensen.

Derfor er de blevet koblet til Game Hub Denmark, selvom de faktisk ikke har kontor i det gamle dampvæveri. De har nemlig andre jobs ved siden af, for eksempel driver Martin Mortensen firmaet skiftselv.dk. Men derfor får de stadig meget ud af at være en del af spilfællesskabet i Grenaa.

- Der er jo en masse netværk og sparring i det. Senere i dag har vi for eksempel en expo, hvor de forskellige virksomheder viser deres projekter frem, fortæller Mark Laursen.

SONY DSC
Gutterne fra Playon er med i virksomhedsfællesskabet Game Hub Danmark, som forsøger at sætte spilbranchen på landkortet. Foto: Bo Nørgaard
Funday spiller med de store

Serverne gik ned

Stilmæssigt ligger Tank Wars tæt op ad de gamle arkadespil, som nogle måske kan huske fra spillehallerne i 80'erne og 90'erne. Det betyder især, at det er meget nemt at komme i gang med, fortæller Mark Laursen.

- Vi vil gerne møde spillerne, når de er klar, så spillet er lavet, så det er nemt at hoppe ind i og hoppe ud af igen, hvis man kun har kort tid at spille i, siger han.

Det virker til at være en formel, der virker. I skrivende stund er 5-6.000 mennesker forbi Tankwars.io hver dag for at drøne rundt i de farvede kampvogne. Og der er da heller ingen tvivl om at de hos PlayOn tror på projektet. Det har de gjort fra dag et, siger Martin Mortensen.

- Allerede da vi fik ideen til Tank Wars, sagde jeg "der går et halvt år, så er vi multimillionærer". Selv jeg har dog erkendt at helt så nemt går det ikke, griner han.

Faktisk var der noget, der tydede på at det skulle gå meget stærkt for Tank Wars i efteråret 2016, fortæller Mark Laursen og Martin Mortensen.

- En brasiliansk Youtuber snakkede om vores spil, og pludselig havde vi 10.000 registrerede brugere, siger Martin Mortensen.

Der var bare lige et problem - spillet var ikke færdigt og derfor ikke officielt udkommet endnu. Det betød, at serverne kom på overarbejde og derfor pludselig begyndte at lave fejl.

- Så snart vi havde mere end 150 spillere gik serverne ned. Og det er jo ikke meningen, siger Mark Laursen med et smil.

Mange spillere - få penge

Men nu er spillet ude af alpha, som det hedder i spilverdenen - det vil sige at det er klar til at blive spillet. Og det er der altså 5-6.000 mennesker, der gør hver dag. Derfor er målet for Playon også at begynde at tjene penge på de spillere.

- Vi har sådan set pænt med spillere, og de vender også tilbage og spiller igen, kan vi se. Men vi tjener ikke nok penge på dem, siger Martin Mortensen.

For Tank Wars er et såkaldt Free To Play-spil, altså et, der ikke koster noget at starte med. Og hvordan får man så sådan et til at give indtjening? Lige nu er det ved reklamer, men Playon-gutterne har også en anden plan, fortæller Martin Mortensen.

- Vi har en plan om at give spilleren mulighed for at opgradere sejhedsfaktoren i spillet. Det kunne være spillets bombefly, der i stedet bliver til en drage eller sådan noget i den stil, siger han.

Men indtil videre er der altså fuld gang i kampvognskrigen på spillets hjemmeside, www.tankwars.io, hvor man kan oprette sig som bruger og optjene erfaring og penge til at købe nye kampvogne for eller bare logge ind uden konto og begynde at skyde på andre spillere.

SONY DSC
I øjeblikket har Playons seneste spil, Tankwars.io, 5-6.000 spillere om dagen. Foto: Bo Nørgaard