»Kød på bordet« på Gl. Estrup

Det første andelssvineslagteri i Danmark blev oprettet i 1887 i Horsens. Tidligere havde de danske bønder solgt deres svin til private opkøbere eller slagterier. I Horsens foregik dette salg fortrinsvis på jernbanestationen. Ved kødudsalget blev mange af husholdningspengene brugt. Fotooptagelse i forbindelse med Horsens Andelssvineslagteris 75 års jubilæum i 1962. Fotograf Hjalmer Jørgensen.


»Kød på bordet« på Gl. Estrup

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny udstilling om danskernes brug af kød gennem tiderne takket være et tilskud på 530.000 kroner fra fond.

»Kød på bordet« er en ny udstilling om danskernes brug af kød gennem tiderne, slagtning, slagterier, baconeventyret og markedsføring af kødet i gamle danske reklamer.

Efter lanceringen af »Gris på Gaflen« ændredes kampagnens symbol. Det oprindelige symbol forestillede en gris spiddet på en gaffel ? med krølle på halen. Men symbolet, mente mange, var lidt for brutalt. Den lille glade gris blev derfor taget af gaflen og i stedet placeret stående over gaflen.
Efter lanceringen af »Gris på Gaflen« ændredes kampagnens symbol. Det oprindelige symbol forestillede en gris spiddet på en gaffel ? med krølle på halen. Men symbolet, mente mange, var lidt for brutalt. Den lille glade gris blev derfor taget af gaflen og i stedet placeret stående over gaflen.

Takket være en donation fra Norma og Frode Jacobsens Fond på 530.000 kroner er det muligt for Dansk Landbrugsmuseum at udvikle og implementere nye interaktive formidlingstiltag i en udstilling om dansk madkultur.

En af de gamle reklamer med »den travle husmoder«.
En af de gamle reklamer med »den travle husmoder«.

Historien om slagtningen og kødet vil blive fortalt på en ny og levende måde.

Det første andelssvineslagteri i Danmark blev oprettet i 1887 i Horsens. Tidligere havde de danske bønder solgt deres svin til private opkøbere eller slagterier. I Horsens foregik dette salg fortrinsvis på jernbanestationen. Ved kødudsalget blev mange af husholdningspengene brugt. Fotooptagelse i forbindelse med Horsens Andelssvineslagteris 75 års jubilæum i 1962. Fotograf Hjalmer Jørgensen.
Det første andelssvineslagteri i Danmark blev oprettet i 1887 i Horsens. Tidligere havde de danske bønder solgt deres svin til private opkøbere eller slagterier. I Horsens foregik dette salg fortrinsvis på jernbanestationen. Ved kødudsalget blev mange af husholdningspengene brugt. Fotooptagelse i forbindelse med Horsens Andelssvineslagteris 75 års jubilæum i 1962. Fotograf Hjalmer Jørgensen.

»De nye digitale platforme åbner op for en spændende og vedkommende fortælling, der både inddrager og informerer museumsgæsterne«, fortæller museumsdirektør Peter Bavnshøj.

Traditionelt har vi i Danmark spist meget kød - det var dog først i løbet af 1700-tallet, at svinekød blev en dagligdagspise, da flæsk tidligere blev anset for festmad og dermed det mest kostbare kød. Men kød har danskerne altid spist - og gør det stadig meget. Derfor vil der i udstillingen være en interaktiv legeplads, hvor museumsgæsterne bliver opfordret til at indtaste et ugentligt kødforbrug.

Danmark oplevede omkring 1900 en vækst af slagterier, hvor mange byer havde eget kødudsalg enten fra selve slagteriet eller salg fra slagtermesterens butik. Én af de nye digitale platforme giver med udgangspunkt i et Danmarkskort museumsgæsten overblikket over stigningen og faldet i antallet af slagterier. Det bliver desuden muligt at få specifik information om de enkelte slagterier samt se det billedmateriale, der knytter sig dertil.

I 1902 oprettedes selskabet Danish Bacon Agency Limited, og meget hurtigt blev Danmark den vigtigste leverandør af bacon til England.

Baconeksporten til England gav også genklang i Danmark, og danskerne skulle nu vænne sig til at bruge de kødtyper og udskæringer, som ikke kunne eksporteres. Denne opgave blev lagt i hænderne på Eksport Svineslagteriernes Salgsforening. Tiltaget herfra blev en af danmarkshistoriens største og mest succesfulde reklamekampagner, nemlig »Gris på Gaflen«, hvor formålet var at få danskerne til at spise mere kød.

En stor del af disse reklamer bliver nu tilgængelige i en af de nye digitale platforme, hvor museets gæster vil kunne muntre sig med en quiz, der tager udgangspunkt i reklamerne fra »Gris på Gaflen«.

»Kød på bordet« på Gl. Estrup

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce