Motorvej og letbane til lufthavnen er drømmen

Arbejdet med at opgradere 3,2 kilometer landevej fra Djurslandsmotorvejens afslutning er netop gået i gang. Det er første slridt mod en motorvej til Grenaa. Arkivfoto: Vejdirektoratet


Motorvej og letbane til lufthavnen er drømmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikere, virksomheder og andre interessenter mødtes fredag i Grenaa for at diskutere udkastet til strategien frem mod 2025. Nu venter politisk behandling og offentlig høring.

Der er bestemt ikke holdt tilbage på drømmene og ønskerne for fremtiden, når det kommer til det udkast til en mobilitetsstrategi, som de to Djursland-kommuner, Midttrafik og region Midtjylland står bag, og som blev diskuteret på en konference fredag.

Motorvej hele vejen til Grenaa, et letbanespor via Rønde til lufthavnen i Tirstrup og en opgradering af rute 15 og 21. Nåh ja, og så en støtte til en Kattegatforbindelse oveni.

»Det er en ambitiøs strategi, men vi mener ikke, at vi har været for ambitiøse. Vi er godt klar over, at det ikke alt sammen kan blive til virkelighed lige nu, men nu skal vi prioritere i tingene,« siger Claus Wistoft (V), borgmester i Syddjurs Kommune.

For blandt drømmene er der også mere jordnære tiltag, der skal være med til at sikre en sammenhængskraft på Djursland til gavn for bosætning og vækst.

Det drejer sig eksempelvis om en ny supercykelsti mellem Auning og Hornslet, en opgradering af faciliteterne ved de stationer, der i 2017 åbner op for letbanen samt at gøre det trygt for skolelever at tage cyklen i skole fremfor at blive kørt af forældrene.

Hele strategien vil i de kommende måneder blive diskuteret i politiske udvalg, mens udkastet også sendes ud i offentlig høring.

Hele planen er, at strategien kan blive vedtaget i de to kommunalbestyrelser inden sommerferien, så man kan sætte gang i planen til efteråret.

»Letbanen giver os en helt unik mulighed for at tænke nyt. Selv hvis man ikke bruger letbanen, så kan det være, at man har behov for at sætte sin bil eller cykel, inden man tager videre ud i netværket med en bus,« siger Jan Petersen (S), borgmester i Norddjurs Kommune.

Og netop her får Djursland en fordel, hvis man skal tro regionsrådsformand Bent Hansen (S), der deltog i en paneldebat.

»Det vil være en fordel, at hele den kollektive trafik styres af Midttrafik. Så er det nemmere at få letbane og busser til at spille sammen. Det bliver en fordel for Djursland,« siger Bent Hansen, der dog ikke ser bort fra bekymrede miner omkring, hvorvidt Midttrafik vil lukke busruter i de tyndt befolkede områder, som man f. eks har set i Aarhus, når letbanen står klar.

»Det vil være mærkeligt, hvis man ikke kaster alle busruter op i luften og kigger på, hvor det giver mest mening at køre med bus. Men det er hele tiden op til byrådene at beslutte, hvad man vil betale for i forhold til busruter:«

Og netop økonomien kan være en bremseklods i forhold til den plan, som nu skal en tur gennem det politiske miljø i begge Djurslands-kommuner.

For skal tingene blive til virkelig kræver det en investering på knap 1 milliard kroner frem mod 2025. Og det er uden motorvej, letbane og 2+1-veje, hvor en stor del af udgiften skal findes hos Staten.

Men rent økonomisk skal det også give mening for bilisterne og andre på Djursland.

»Det er fint, at vi får det hele til at hænge bedre sammen på tværs af kommunerne. Men vi får altså ikke folk ud af deres biler og over i letbanen eller en bus, hvis ikke prisen er lavere, så det kan betale sig,« lød det fra Kirstine Bille (SF), viceborgmester i Syddjurs Kommune.

Motorvej og letbane til lufthavnen er drømmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce