Rødbillet nåede ikke færgen


Rødbillet nåede ikke færgen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Høring om Djurslands færgeruter måtte aflyses - masser af mennesker gik forgæves.

Salen i Kulturhuset Pavillonen i Grenaa var fyldt op til om ikke bristepunktet, så dog til sidste plads. Flere stole og borde måtte bæres ind, da Trafikforeningen Djursland havde kaldt til høring under overskriften »Kan vi få færgen tilbage?« - og svaret på det spørgsmål skulle komme fra direktør Thomas Hintze fra busselskabet Rødbillet, der på det seneste har været fremme i medierne med meldinger om, at man havde samlet 80 procent af den nødvendige kapital til at genåbne Grenaa-Hundested efter 20 års pause. Og at store vognmandsfirmaer havde lovet at støtte færgeruten.

Men salen var blevet fyldt forgæves.

Formanden for Trafikforeningen Djursland, John Ole Rasmussen, fortalte forsamlingen, at han havde fået en bekræftelse fra Thomas Hintze om at stille op på mødet onsdag aften. Men efter forgæves efterlysninger af ham i Kulturhuset lykkedes det langt om længe at få telefonisk kontakt til aftenens hovedperson - der måtte beklage og fortælle, at han troede mødet først skulle finde sted torsdag aften.

Men Jørgen Ørgaard fra Borgerforeningen Mols sørgede for, at aftenen trods alt ikke var helt spildt for de mange, der var mødt frem i spændt forventning til at se, om der var hold i de planer, som Rødbillet indtil nu kun har luftet i medierne.

»Vi har behov for en færgerute fra Djursland året rundt. Ikke blot en weekend og sommerferierute, som Mols Linien spiser os af med, men en færgerute med en tidlig afgang om morgenen og seneste retursejlads først på aftenen - og så er det for mig ligegyldigt, om det bliver en færge, der sejler fra Grenaa eller Ebeltoft,« sagde Jørgen Ørgaard.

Han kaldte Mols Liniens nuværende strategi med at koncentrere sejladsen fra Aarhus for en salamimetode, hvor man bid for bid forringer sejlplanen - for så at dokumentere, at passagertallet falder. En taktik, som Mols Linien i sin også brugte til at lukke for Grenaa-Hundested færgeruten.

»Derfor er det også ret frustrerende at stå her i salen og ikke kan gennemføre høringen som planlagt. Det er specielt slemt, når det er et transportfirma, som vi gerne vil kunne samarbejde med, som svigter os. Jeg er meget, meget skuffet,« sagde Jørgen Ørgaard.

Han rettede også skuffelsen mod statslige styrelser for at beskytte Mols Linien mod konkurrence - som når man finder frem til, at det vil være sikkerhedsmæssigt risikabelt at lade andre end Mols-Linien sejle ind og ud af Odden Havn.

»Jeg ved, at der er en styrelse, som fem gange afviste at holde møder med en alternativ operatør, fordi man ikke kunne finde tid i kalenderen - og så må jeg sige rent ud, at så er styrelsens folk for tætte på Mols-Linien. Det er en katastrofe i et demokratisk samfund som det danske. Sådan noget hører hjemme i Unga Bunga-land - eller i Italien,« sagde Jørgen Ørgaard.

Også den lokalpolitiker på Djursland, der har størst interesse og viden om kollektiv trafik, SF's kommunalbestyrelsesmedlem i Norddjurs, Mads Nikolajsen, ærgrede sig over det han kaldte rødt lys for Rødbillet.

»Selvfølgelig får vi ikke en færgerute ved at mødes her, men vi skal alle sende et så kraftigt signal om, at Djursland har behov for en færgerute til Sjælland, men jeg kan godt være nervøs for, om Rødbillet har de penge i hus, som de har meldt ud,« sagde Mads Nikolajsen.

Et kig gennem det fyldte lokale viste, at de fleste var i en alder, så de sagtens kan have sejlet mange ture med Grenaa-Hundested i sin tid - og der var enstemmig opbakning til at sende en udtalelse fra mødet med det budskab som Mads Nikolajsen formulerede - og selv om flere slog fast, at mødets tema var at undersøge muligheden for udelukkende at få en færgerute til at have Grenaa som udgangspunkt, så erkendte andre, at man nu for alt i verden ikke blive splittet mellem Grenaa og Ebeltoft.

Det blev sagt, at en rute Grenaa-Hundested vil være den stærkeste konkurrent til Aarhus-Odden - fordi man i Grenaa Havn har de nødvendige faciliteter, og vejnettet på Sjælland er bedre - i hvert fald kortere - fra Hundested til København end fra Sjællands Odde til København.

Key account manager K. P. Mehlsen fra Grenaa Havn kunne på opfordring sige, at man fra havnens side er positivt indstillet til at hjælpe en færgerute i gang.

»Vi har holdt to opklarende møder med Rødbillet, og vi har stillet selskabet nogle spørgsmål, som vi ønsker svar på, men dem er de ikke kommet med endnu,« sagde K. P. Mehlsen.

Rødbillet nåede ikke færgen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce