Det er ikke nok at sig dav til et webkamera


Det er ikke nok at sig dav til et webkamera

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ingen erstatning. Videosamtaler med psykisk syge i eget hjem er et godt supplement, men de kan aldrig erstatte et rigtigt besøg.

Folk, som er ramt af voldsom angst, kan have behov for meget tryghed og ekstra hyppig kontakt. De kan have gavn af videosamtaler som supplement til de hjemmebesøg.

Det samme gælder for eksempel psykisk syge, hvis de en dag ikke har overskud til et fysisk besøg.

Samtaler via webkamera kan også fungere som en tryg livline i den fase, hvor en person måske skal sluses ud af systemet med bostøttetilbud.

Teknikken åbner med andre ord for en lang række nye muligheder for virtuel bostøtte til psykisk syge med videosamtaler og applikationer, men at sidde overfor et levende menneske er stadig det bedste.

Det er hovedkonklusionerne i det halvandet år lange forsøg af virtuel bostøtte, som de fem midtjyske kommuner Aarhus, Randers, Viborg, Favrskov og Herning har gennemført i samarbejde med SIND.

I alt 160 borgere med svær psykisk sygdom og 150 bostøttemedarbejdere har deltaget i projektet.

Levende kontakt afgørende

Bostøtte er et socialpædagogisk tilbud til mennesker med svær psykisk sygdom, som bor i eget hjem, og den består almindeligvis af fysiske besøg.

Den relation mellem borger og medarbejder er stadig altafgørende, viser evalueringen. Resten er et supplement, som kan komme til senere.

»Det er vigtigt at etablere en velfungerende relation via fysiske besøg, før man begynder at supplere med videosamtaler. Desuden skal der være en individuel vurdering af, om borgeren kan få den fornødne hjælp til at arbejde med sine udfordringer, når nogle samtaler gennemføres via webkamera frem for ved besøg,« siger konsulent Lise Marie Witt Udsen fra CFK-Folkesundhed og Kvalitetsudvikling i Region Midtjylland, som har evalueret den nye virtuelle bostøtte.

En af de store gevinster for borgerne er, at teknikken giver dem mulighed for hyppigere kontakt og forskellige samtaleformer.

»Det giver borgerne tryghed, at de kan få en ekstra samtale hurtigt, så bekymringer ikke når at tårne sig op, og det giver en frihed til f.eks. at tage på ferie eller højskole, når man kan opretholde kontakten til sin bostøtte via webkamera,« fortæller Lise Marie Witt Udsen.

Det er ikke nok at sig dav til et webkamera

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce