Det går meget bedre for Joachim

Det er en helt anderledes glad og Joachim og derfor også en glad mor, der kan gøre status midtvejs i pilotprojektet. Privatfoto

Det går meget bedre for Joachim

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Terapiforsøg. Ni-årige Joachim deltager i pilotprojekt, der skal hjælpe børn med specielle behov.

Peter og Dorthe Pedersen fra Hørning ser for øjeblikket nogle markante forbedringer for deres ni-årige søn Joachim efter, han er kommet med i et pilotprojekt, der skal hjælpe børn med specielle behov.

»Joachim slapper fuldstændig af og hviler i sig selv, når han får massage,« fortæller hans mor Dorthe Pedersen. Privatfoto
»Joachim slapper fuldstændig af og hviler i sig selv, når han får massage,« fortæller hans mor Dorthe Pedersen. Privatfoto

»Inden projektet havde vi en dreng, som var ked af at komme i skole, følte han ikke kunne finde ud af lektier, han kunne ikke læse, og at hjælpe ham med lektier hjemme var ofte en kamp, da vi var nødt til at sidde og diskutere, at lektier skulle laves,« fortæller hans mor, Dorthe Pedersen.

Midtvejsmåling
<p>11 familier og 12 børn medvirker i pilotprojektet »Børn med specielle behov«.Projektet varer seks måneder. Efter tre måneder opgøres resultaterne til:Godt halvdelen af børnene er blevet bedre til stavning/skrivning, læsning, indlæring og lektier. Cirka en tredjedel er blevet bedre til at koncentrere sig.Børnenes trivsel var før start vurderet som 17 pct. meget dårlig, 17 pct. dårlig, 33 pct. middel, 17 pct. god, 17 pct. meget god og nul pct. særdeles god.Efter tre måneder vurderes børnenes trivsel som nul pct. meget dårlig, nul pct. dårlig, 25 pct. jævn, 50 pct. god, 12,5 pct. meget god og 12,5 pct. særdeles god.Et klart flertal vurderer det samlede forløb til nu positivt - halvdelen som meget positivt.</p>

»Som forældre til Joachim, der snart fylder 10 år, havde vi en drøm om at kunne give ham et supplement til folkeskolen ved at kommer med i dette pilotprojekt,« siger hun.

Joachim går på Bakkeskolen i Hørning, og Dorthe Pedersen understreger, at hun absolut ikke har noget dårlig at sige skolen.«

»De har været opmærksomme på hans læseproblemer og fundet ud af, at han lider af dysleksi, ordblindhed, tidligt i forløbet,« siger hun.

Det har ikke været nemt

Men hans problemer har givet store problemer og meget at slås med.

»Han skulle hjælpes med lektierne i stort set hvert fag,« siger hun.

»Dagligt blev der cirka brugt en til to timer på lektierne. Og han var mange gange i ugens løb ked af det i skolen, når han skulle lave opgaver, fordi han ikke kunne læse dem og stave.«

Der kom derfor ofte besked med hjem fra skolen; at nu har Joachim igen været ked af det.

»Det er hårdt for forældre at høre igen og igen,« siger Dorthe Pedersen.

Det er et før-og-efter

Da de i efteråret hørte, at Jens Hvalsøe, der er lærer på Skanderborg Realskole, søgte forældre til børn med specielle problemer - blandt andet ordblindhed - til et pilotprojekt, meldte de sig straks.

Og blandt de 36 familier, der meldte sig, blev de udvalgt.

Nu, halvvejs i det seks måneder lange projekt, gør de midtvejsstatus. Og den er positiv.

»Status nu er, at Joachim ikke længere har problemer med at komme hen i skolen. Han siger selv, han er glad for at være der og synes selv, han er blevet en bedre læser. Lektierne laver han stort set selv. Enkelte ting spørger han om, det er bestemt også i orden. Han har fået selvtillid, og nogle lektier er nu allerede lavet i skoletiden,« siger en begejstret mor.

Kort og godt, midtvejr i forløbet kan hun konstatere:

»Det er en helt anden dreng, som nu kommer hjem fra skole. Han er godt tilpas :-),« skriver hun med en 'smiley' til sidst.

Med en vis portion skepsis

Som forældre Dorthe og Peter Pedersen ellers på forhånd lidt skeptiske om det pilotprojekt, som de sagde ja til at deltage i.

»Var det noget hokus pokus? Vi vidste det ikke. Men vi ville gøre alt for at hjælpe Joachim. Vi havde en lille drøm om, at Joachim forhåbentlig ville få det bedre med læsning og skrivning. Men vi havde ikke forventet, at han også ville bliver en gladere og meget mere tilpas dreng med selvtillid.. Dette er en ekstra gevinst i dette forløb,« siger Dorthe Pedersen.

En hjørnesten i terapien og pilotprojektet bygger på et hjemmetræningsprogram, der indebærer massage, en slags zoneterapi, som forældrene skal bruge 20-30 minutter på at give børnene tre fire gange om ugen.

Hjemme hos Joachim er det Dorthe, der tager den del af opgaven, og det fungerer fint.

»Joachim nyder det, han tager imod, og vi gør det normalt på hans værelse. Nogle gange har jeg spille musik imens,« siger hun.

»Joachim er langt gladere. Det er en fantastisk sidegevinst.

Det går meget bedre for Joachim

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce