Børns Vilkår lærte af Saxild-børn

Mads Rask Thomsen (midten) var noget overrasket, da Mette Kim Bohnstedt fra Børns Vilkår fortalte, at meget af det han anser for sjovt på internettet faktisk er lavet for at tjene penge på børnenes vaner.Foto: Søren E. Alwan

Børns Vilkår lærte af Saxild-børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er børn, der bedst ved, hvordan de bedst kan lære om, hvordan man undgår at blive snydt på nettet. Og det skulle 5. klasseseleverne på Saxild Skole torsdag komme med bud på til Børns Vilkår.

Saxild: Er det mon for børnenes skyld, at app'en snapchat har opfundet streaks? Eller for nemheds skyld, at videoerne på Youtube bare kører videre, når man har set den ene, som man søgte på?

Det og meget andet blev eleverne i 5. klasse på Saxild Skole meget klogere på, da de torsdag havde besøg af Johanne Tvergaard og Mette Kim Bohnstedt fra Børns Vilkår.

- Vi vidste ikke så meget om, hvordan firmaer tjener penge på nettet, indrømmer eleven Mads Rask Thomsen.

Derfor overraskede det ham også, at de unges favoritapp snapchat har tilføjet streaks for at tjene penge.

Man optjener streaks (point) for hver dag, man har en ubrudt samtale med en snapchatven. Glipper man en dag, skal man nemlig starte forfra.

På den måde lokker man snapchatbrugerne ind på "snappen" hver dag.

- Jeg synes faktisk, det er lidt mærkeligt. Jeg troede nok lidt, det var for vores skyld, siger Mads Rask Thomsen.

Det samme troede klassekammeraten Cecilie Birgit Kristensen.

- Så det har været både rigtig spændende og vigtigt, det vi har lært i dag, og jeg tror faktisk gerne, jeg ville mindes om det måske en gang om året, siger hun.

Jeg synes, det er lidt mærkeligt, at noget jeg troede var lavet for min skyld faktisk er lavet for at tjene penge.
Mads Rask Thomsen, 5. klasse
Cecilie Birgit Kristensen fik noget at tænke over efter Børns Vilkårs besøg på Saxild Skole torsdag.Foto: Søren E. Alwan
Cecilie Birgit Kristensen fik noget at tænke over efter Børns Vilkårs besøg på Saxild Skole torsdag.Foto: Søren E. Alwan

Sjovt at lære

Udover at eleverne i 5. klasse har lært at være opmærksomme på, hvem der er afsender og fået baggrundsviden om, hvordan firmaer tjener penge på nettet, så havde dagens også et andet mål.

- Formålet er faktisk, at børnene skal hjælpe os med at finde ud af, hvordan de vil lære om de her ting, forklarer Mette Kim Bohnstedt.

Derfor blev eleverne sat til at udvikle ideer til spil, youtubevideoer og quizzer, som de tror vil gøre det sjovere og nemmere for børn at blive opmærksomme på, hvordan man begår sig på nettet uden at blive snydt af en reklame for en gratis telefon, eller hvordan man undgår at lade sig styre af de mange notifikationer, der kan tikke ind på telefonen hele dagen.

- Børnene er ofte ikke så opmærksomme på, at notifikationer stjæler opmærksomhed fra dem man sidder sammen med, siger Mette Kim Bohnstedt.

Det kan Cecilie Birgit Kristensen godt genkende.

- I vores klasse har vi eksempelvis mange forskellige snapchatgrupper, så der kan komme mange notifikationer hver dag. Det kan da godt forstyrre, selvom man har telefonen på lydløs, for man kan jo mærke vibrationen, siger hun.

- Men jeg tror, at jeg efter i dag vil tænke mere over at lægge telefonen væk, så notifikationerne ikke forstyrrer så meget.

Børnene i 5. klasse skulle give Børns Vilkår ideer til, hvordan børn bedst lærer om internettes faldgruber.Foto: Søren E. Alwan
Børnene i 5. klasse skulle give Børns Vilkår ideer til, hvordan børn bedst lærer om internettes faldgruber.Foto: Søren E. Alwan

Også for voksne

Og det er faktisk ikke kun 5. klasse, der har været i lære. Torsdag eftermiddag var skolens medarbejdere og forældre også inviteret til workshop. Børnene er nemlig enige om, at det bør være forældrene, der lærer dem at begå sig sikkert og godt på nettet, men forældrene ved bare ofte mindre end børnene.

- Børns viden hænger sammen med forældrenes viden - og om man taler om det hjemme, fastslår Mette Kim Bohnstedt på baggrund af en undersøgelse, som børns Vilkår har lavet.

Hun tilføjer, at børnene på Saxild Skole faktisk vidste ret meget.

Eleverne i 5. klasse var meget opmærksomme på det de fik at vide. Og der var et par overraskelser undervejs.Foto: Søren E. Alwan
Eleverne i 5. klasse var meget opmærksomme på det de fik at vide. Og der var et par overraskelser undervejs.Foto: Søren E. Alwan
Johanne Tvergaard fra Børns Vilkår hjalp gruppearbejdet på vej.Foto: Søren E. Alwan
Johanne Tvergaard fra Børns Vilkår hjalp gruppearbejdet på vej.Foto: Søren E. Alwan
Johanne Tvergaard fra Børns Vilkår tilbragte hele torsdagen med både børn og voksne på Saxild Skole, hvor den digitale trivsel var på skoleskemaet.Foto: Søren E. Alwan
Johanne Tvergaard fra Børns Vilkår tilbragte hele torsdagen med både børn og voksne på Saxild Skole, hvor den digitale trivsel var på skoleskemaet.Foto: Søren E. Alwan
Johanne Tvergaard noterer børnenes ideer til quizzer og spil, der skal gøre dem og deres kammerater mere bevidste i deres færden på nettet.Foto: Søren E. Alwan
Johanne Tvergaard noterer børnenes ideer til quizzer og spil, der skal gøre dem og deres kammerater mere bevidste i deres færden på nettet.Foto: Søren E. Alwan
Johanne Tvergaard fra Børns Vilkår hjalp gruppearbejdet på vej.Foto: Søren E. Alwan
Johanne Tvergaard fra Børns Vilkår hjalp gruppearbejdet på vej.Foto: Søren E. Alwan

Børns Vilkår lærte af Saxild-børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce