Forklædt fredning? Sommerhusejer må ikke rive sit hus ned og bygge nyt

Saksildhuset ved Dyngby er en del af Kulturmiljø nr. 26, der omfatter flere andre sommerhuse i området samt Saxild Badehotel. Bygningerne, der blev opført omkring 1917, er ifølge beskrivelsen bevaringsværdige, fordi de tilsammen giver et godt billede af, hvordan de første brugere af fritidslivet ved Odders Østkyst indrettede sig. Foto: Odder Museum

Forklædt fredning? Sommerhusejer må ikke rive sit hus ned og bygge nyt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flertal mener, at Saksildhus ved Dyngby er bevaringsværdigt og i så god stand, at nedrivning bør forbydes med bevarende lokalplan. Dansk Folkeparti vil have afgørelsen afprøvet i byrådet.

Dyngby: Selv om det ikke er fredet, tyder meget på, at ejeren af sommerhuset Saksildhus på Agervej 17 ved Dyngby Strand ikke får lov til at rive huset ned og opføre et andet på grunden.

Det ligger fast, efter at et flertal i det kommunale udvalg for miljø, teknik og klima har kigget på ejerens ansøgning om at måtte jævne huset med jorden - og besluttet, at det bør bevares bl.a. på grund af sin unikke historie. Den historie har været kendt længe og er årsag til, at huset siden 2013 har været et af 40 kulturmiljøer, der kun må ændres på, hvis politikerne siger god for det.

Men det gør flertallet næppe, efter at ansøgningen har været i høring, og bl.a. Odder Museum, Odderegnens Forening for Bygnings- og Landskabskultur samt frednings- og bevaringsudvalget i Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur har udtrykt bekymring for, at arkitektoniske og kulturarvmæssige værdier vil gå tabt, hvis huset rives ned.

Første gang, man forbyder nedrivning
Siden 2013 har der i kommuneplanen været optaget 40 såkaldte kulturmiljøer i Odder Kommune. Kulturmiljøer er miljøer, som byrådet vil arbejde på at bevare for eftertiden, selv om de ikke er fredede. Ønsker en ejer at omarbejde eller nedrive en ejendom i et kulturmiljø, skal kommunen i sin sagsbehandling tage højde for kulturmiljøudpegningen. Giver politikerne afslag på en nedrivningsansøgning, skal kommunen samtidig nedlægge et såkaldt paragraf 14-forbud. Det betyder, at ejeren ikke må ændre på noget, indtil der er vedtaget en bevarende lokalplan, hvor man fastlægger, hvad ejeren fremover må og ikke må. Kommunen har et år til at få lavet lokalplanen.

Odder Kommune har tidligere givet tilladelse til nedrivning af flere bygninger, der var beliggende i et kulturmiljø. Det var præstegården i Torrild, smedeboligen ved Rathlousdal samt en bolig på Alrø.

Vælger byrådet at give afslag på ansøgningen om at måtte rive Agervej 17 ned, er det første gang, at Odder Kommune anvender klassificeringen kulturmiljø som argument.
Saksildhuset ligger lige ned til vandet ved Dyngby Strand. Foto: Odder Museum
Saksildhuset ligger lige ned til vandet ved Dyngby Strand. Foto: Odder Museum

Ikke nogen nem sag

Indsigelserne er blevet hørt i udvalget for miljø, teknik og klima, hvor et flertal nu anbefaler, at der i første omgang nedlægges et såkaldt paragraf 14-forbud, der betyder, at ejeren af sommerhuset ikke må rive det ned eller ændre på det i et år. I samme periode skal der laves en bevarende lokalplan, som skal beskrive, hvad ejeren må - og hvad han på lang sigt ikke må ændre ved huset. I teorien kan han blive forhindret i at foretage nogen som helst ændringer.

- Jeg er ikke stolt af, at vi går ind og ændrer mulighederne for ejerne, som jo købte huset, før der overhovedet var noget, som hed de 40 kulturmiljøer. På den anden side giver den her sag os mulighed for at få talt igennem, hvordan vi fremover skal håndtere det, når nogen ønsker at nedrive bygninger omfattet af de 40 kulturmiljøer, siger formanden for udvalget Ole Lyngby Pedersen (V).

Sammen med den radikale Kresten Bjerre, socialdemokraterne Lone Jakobi og Claes Jensen samt partifællen Hans Hammann valgte han at følge forvaltningens anbefaling om at forbyde nedrivning af Agervej 17.

De 40 kulturmiljøer i Odder Kommune
1. Bjørnkær voldsted2. Rathlousdal gods med bygninger, park, dyrehave og alléen

3. Åkær gods: hovedbygning, andre bygninger, park, Uldrupgården, Kanalhuset og arbejderboliger

4. Rodsteenseje gods: hovedbygning, andre bygninger, gårdsplads og alléer

5. Dybvad: hovedbygning og avlsbygninger

6. Gersdorffslund gods: hovedbygning, andre bygninger og park

7. Gyllingnæs med bygninger og gravsted

8. Landsbyen Rude

9. Dele af Torrild landsby

10. Landsbyen Alrø. Desuden Dampskibsbroen og dæmning

11. Landsbyen Bjerager

12. Landsbyen Over Randlev

13. Del af Gosmer landsby

14. Landsbyen Sondrup

15. Landsbyen Ålstrup

16. Tunø by

17. Landsbyen og stationsbyen Boulstrup

18. Stationsbyen Falling

19. Del af Gylling samt Gylling Mølle

20. Dele af Hou

21. Jernbanestrækningen mellem Odder og Hundslund

22. Norsminde havn

23. Fiskerlejet Sondrup Strand

24. Nølev Skole og Dyngby Skole

25. Boulstrup Strand: Havhusene og Toldstedet 26

26. Saksild Badehotel og sommerhuse ved Lyngen, Dyngby

27. Amstrup Pakhus (Kvindefængsel)

28. Ørting Mosevej med bebyggelse

29. Odder stationsbygning, Pakhuset og forplads

30. Ting- og Arresthuset samt Polititorv

31. Odder Torv med bebyggelse, Centralhotellet

32. Odder Stampmølle

33. Odder Museum med bygninger og anlæg

34. Slippen - Rosensgade fra Møllevej mod vest og hotel Phønix

35. Odder Valgmenighedskirke

36. Odder lille Friskole

37. Odder Tekniske Skole og Håndværkerforeningens friboliger

38. Boligforeningshuse på Rørthvej 39

39. Ørting-Falling Centralskole

40. Odder Rådhus m. indre gård og p-plads
Saksildhuset ved Dyngby Strand. Foto: Odder Museum
Saksildhuset ved Dyngby Strand. Foto: Odder Museum

Savner regler

Når sagen ender i byrådet, skyldes det John Rosenhøj (DF), som undlod at stemme og i stedet bad om, at punktet bliver diskuteret et trin højere op, nemlig i byrådet, før der besluttes noget.

Ganske vist var John Rosenhøj i sin tid selv med til at udpege de 40 kulturmiljøer, men han mener, at måden at håndtere dem på har udviklet sig på en helt forkert måde.

- Da vi udpegede de 40 kulturmiljøer, var det ud fra et ønske om, at ejerne kunne bruge den status til at søge fondsmidler og deslige til vedligeholdelse. Nu er det i stedet endt med at fungere som en skjult fredning, som ejerne ikke kendte til før 2013. Det er ikke fair, siger politikeren.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ejeren af Agervej 17 i Dyngby Strand. Men af sagsakterne fremgår det, at vedkommendes advokat mener, at kommunen kan blive tvunget til at overtage sommerhuset eller skulle slippe en erstatning til ham, hvis Odder Kommune forbyder ham at rive det gamle sommerhus ned.

Den bekymring har man dog ikke i forvaltningen, idet man her vurderer, at kommunen ikke kan gøres erstatningspligtig.

- Måske ikke, men man ved aldrig. Derfor mener jeg, at vi skal diskutere sagen godt og grundigt igennem i byrådet, så vi kan finde ud af, hvad vi vil med de 40 kulturmiljøer, siger John Rosenhøj.

Forklædt fredning? Sommerhusejer må ikke rive sit hus ned og bygge nyt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce