Odder gør op med karaktertyranni

Karaktererne bliver smidt væk i en forsøgsklasse på Odder Gymnasium. Tegning: Jens Nex


Odder gør op med karaktertyranni

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I en gymnasieklasse er karakterer afskaffet i dagligdagen, og det giver bedre læring, mener skoleleder Lars Bluhme.

Hvordan lærer man bedst? Er det ved at få en karakter eller ved at være fri for taltyranni og perfektionspres?

adgangskrav
til gymnasiet
karakter
karakterer
gennemsnit
uddannelse
antorini
nex
adgangskrav til gymnasiet karakter karakterer gennemsnit uddannelse antorini nex

Det spørgsmål er til debat på Odder Gymnasium, hvor man i et forsøg har fjernet karakterne i en 1.g klasse og sætter øget fokus på læring for læringens skyld. Det sker i et forsøg i samarbejde med Undervisningsministeriet.

Det er kun i en enkelt klasse, at karakterne (bortset fra lovpligtige årskarakterer) er fuldstændig fjernet, men også i andre klasser bruger man karakterne i forskellig grad, fortæller rektor på Odder Gymnasium, Lars Bluhme.

»For halvandet år siden havde vi en pædagogisk dag med deltagelse af elever. Her kom det frem, at mange var ligeglade, om de lærte noget, når blot de fik gode karakterer. Det karakterræs, som både vi, forældre og samfundet er med til at understøtte, skygger så meget for det vigtige: At man er motiveret til at lære. I stedet for en karakter for en afleveret opgave, får eleven nu en grundig begrundelse og vurdering - og besked om, hvor der er brug for at forbedre sig. Eleverne har en anden lydhørhed over for kommentarer. Det kræver flere ressourcer, men vi tror det er godt. Allerede nu kan vi se, at de karakterløse faktisk ligger til højere karakterer og klarer sig godt. De er mere motiverede,« forklarer han.

Odder Gymnasium afholder i april motivationsdage og sætter fokus på, hvad der skaber øget motivation, trivsel og reel lærelyst. De tre motivationsdage løber af stablen den 22. - 24. april.

I den karakterfri klasse samarbejder elever og lærere om at fjerne fokus fra den overfladiske »performance« og konkurrence i det daglige til i stedet at arbejde med at se læring som både en individuel og social proces, hvor det at begå fejl og stille spørgsmål undervejs kan give større robusthed og sikkerhed såvel i tilværelsen, som når eleven så faktisk skal performe og bestå i en eksamenssituation.

»Vi oplever, at nogle har svært ved at klare det pres, der ligger i karakterræset. De synes, de skal få 12 i alt, være perfekte i hele deres liv og helst ende med en perfekt ægtefælle og nogle perfekte børn og drømmejobbet. Vi skal også lære dem noget livsduelighed.«

Odder gør op med karaktertyranni

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce