Ordblinde elever får en kæmpe gevinst

15ostEfterskole Gylling Efterskole Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen

Ordblinde elever får en kæmpe gevinst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Gylling Efterskole blev der i går offentliggjort en under-søgelse, der viser succes for ordblinde.

Kronprins Frederik var inviteret, men desværre forhindret i at deltage, da Gylling Efterskole i går holdt en konference om ordblinde elevers udbytte af et ophold på en ordblindeefterskole.

Der er ellers i den grad tale om en succeshistorie, der kan fortjene kongelig glans.

På konferencen blev der sat fokus på resultaterne af en undersøgelse om ordblinde unges udbytte af et ophold på en efterskole med speciale i ordblindhed. Resultaterne er fremragende.

Elever oplever en eksplosiv udvikling i deres læsefærdigheder, konkluderer undersøgelsen, der er lavet af Center for Ungdomsforskning ved Aarhus Universitet.

Undersøgelsen peger på, at undervisning på små hold samt fagligt og socialt kompetente lærere er nogle af grundene til succesen for ordblindeefterskolerne.

»Det er en kæmpe fornøjelse at se nogle af vores styrker som skoleform dokumenteret sort på hvidt,« siger formanden for ordblindeefterskolernes netværk, Kirsten Weile.

»Jeg håber denne rapport overbeviser politikerne om, hvor vigtigt det er at have fokus på særlige læringsmiljøer for elever med særlige behov. Og måske kan vi endda håbe på en anerkendelse af diagnosen ordblindhed,« siger hun.

Undersøgelsen konkluderer blandt andet, at uddannelses-verdenen generelt mangler en fælles definition af diagnosen ordblindhed.

Manglen af en diagnose på et så udbredt fænomen som ordblindhed overraskede også en af rapportens forfattere, Niels-Henrik Møller Hansen fra Center for Ungdomsforskning.

Rapporten anbefalinger derfor at anerkende ordblindhed nationalt, og skabe fælles retningslinjer for, hvordan ordblinde hjælpes gennem uddannelsessystemet.

Forskningsrapporten lister en række imponerende resultater fra skolerne op:

90 procent af de unge oplever at have udviklet sig i både dansk og andre fag.

Hovedparten af de unge beskriver en eksplosiv udvikling i deres læsefærdigheder. De unge tilskriver undervisning på små hold som meget betydningsfuldt for deres læring.

De unge oplever, at lærerne på ordblindeefterskolerne er fagligt kompetente og menneskeligt nærværende.

40 procent af eleverne fortalte, at deres selvtillid inden efterskoleopholdet var lav eller meget lav, hvorimod tallet i slutningen af skoleåret var faldet til syv procent.

Rapportens forfattere, Niels-Henrik Møller Hansen og Tilde Mette Juul fremlagde resultaterne på konferencen.

Der blev også udvekslet erfaringer med ordblindeefterskolernes metoder og deres evne i at bygge bro til ungdomsuddannelserne.

Ordblindeefterskolerne i danmark har årligt tilsammen cirka 1700 unge elever.

Arrangør af konferencen var foruden ordblindeefterskolerne og Center for Ungdomsforskning også Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM) på Aarhus Universitet, Videnscenter for Handicap, Hjælpemidler og Socialpsykiatri (ViHS) og Socialstyrelsen.

Ordblinde elever får en kæmpe gevinst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce