Regningen for specialundervisning samles: Alle skoler deles om udgiften

Som det er i dag, er det den enkelte skole, der betaler, hvis et barn skal sendes i specialtilbud et andet sted i eller udenfor kommunen. En løsning, der kan være en bombe under en lille skole som eksempelvis Gylling Skoles budget. Derfor vil forvaltningen have lavet den model om. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Regningen for specialundervisning samles: Alle skoler deles om udgiften

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odder: Udover at fordele specialklasser og inklusionsindsatser på flere skoler, skal der også ændres på, hvem der betaler for de børn, der falder mere eller mindre udenfor normen.

I dag er det sådan, at hvis Gylling Skole har en elev, der skal gå i specialklasse, så er det Gylling Skole, der skal betale. Og med mere end en femdobling af prisen mellem et barn i specialklasse i forhold til en normalklasse, kan det være en meget stor udgift for en lille skole.

Derfor vil forvaltningen bede politikerne godkende en ny model, hvor man samler de økonomiske ressourcer, der er forbundet med specialklasser på en fælles konto, som de tre skoleledere (de to byskoler samt den fælles leder af oplandsskolerne red.), samt lederen af Børnefamiliecentret og Karsten Poulsen skal visitere fra, når der kommer indstillinger fra den enkelte skole.

- Det kræver stort samarbejde mellem skoleledelserne. Vi skal være åbne for at snakke om mulighederne indenfor den enkelte skole eller skabe større kendskab til tilbud på naboskolen. Og det kan vi netop gøre, fordi vi er en lille kommune med fælles skoleledelse, understreger Karsten Poulsen.

Regningen for specialundervisning samles: Alle skoler deles om udgiften

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce