Sommerfuglene flyver igen

Heidi Zilmer, fra Boulstrup ved Odder, maler de sidste detaljer på stedet.

Sommerfuglene flyver igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Gammel Estrup slår historiens sommer- og sangfugles vinger slag, der strækker sig malerisk tilbage gennem århundrederne.

Sidst i 1700-tallet bestilte Jørgen Greve Scheel - formodentligt - et håndmalet tapet i Kina, til herregården Gammel Estrup.


Levemanden, der var en af landets største jordbesiddere, interesserede sig for kunst, bøger, møbler og malerier.


»Det var fuldstændigt fabelagtige ting, han købte,« fortæller museumsinspektør Marie Aaberg Andersen.


Tapetet i salonen var en perle - et pragtstykke i en samlingen så ekstravagant, at den bragte »Den vilde greve« ud i danmarkshistoriens, måske, største konkurs.


»Ligesom i dag var håndlavede tapeter i 1700-tallet noget af det dyreste, man kunne forestille sig,« fortæller museumsinspektøren.


Fornemt kinesisk arbejde


Hun ved hvad hun taler om. I et hjørneværelse på herregården - i Jørgen Scheels gamle salon - lægges der i disse dage sidste hånd på et utroligt stykke arbejde.


Moderne kunsthåndværk af den fineste slags forenet tilbage gennem århundrederne med de kinesiske arbejdere og den fornemmeste europæiske håndværkstradition.


Et arbejde til mange hundredtusinde kroner.


Det er maleren Heidi Zilmer fra Boulstrup ved Odder, der fører penslen på de mange ark. Sommerfugle, bær, blomster, guldsmede og sangfugle kommer til live igen.


Forlægget er resten af det originale tapet, der lå rullet sammen på herregårdsloftet. Heidi Zilmer har nærstuderet detaljerne i kinesernes arbejde.


»Det er det vildeste, jeg har været tæt på. At tænke sig, det var en fabrik - deres daglige arbejde. Man kan ikke andet end have stor respekt for dem,« siger hun.


Sans for detaljer


Alle de mange detaljer er tegnet op i hånden, kopieret over på pergamentpapir og derfra overført med silketryk til ikke mindre end 70 ark tapetpapir i den originale størrelse.


Nationalmuseet har analyseret malingen, og Heidi Zilmer lavede 16 forskellige lim- og farveprøver, så den helt rigtige glans kunne genskabes.


Arbejdet har været enormt. Langt større end maleren kunne forestille sig.


»Jeg har kun faktureret halvdelen af timerne. Det første ark tog det 16 timer at male,« siger hun.


Hvis du troede, at kineserne kun kan kopiere, og at 9.z på Holme Skole er de første til at komme til kort over for dem, så tro om igen.


»De var langt dygtigere end os. Vi lærte for eksempel først at lave porcelæn i 1775 i Danmark. Kineserne havde da mestret kunsten i mere end 1000 år. De var også bedre til lakerede møbler og silkestoffer,« fortæller Marie Aaberg Andersen.


De europæiske håndværkere var heller ikke i stand til at fremstille tapet i så store ark som de kinesiske.


Heidi Zilmer ved, hvad godt håndværk betyder. Hendes malerfirma varetager kun specialopgaver. Her males ingen hvide vægge. De fleste kunder er velhavende, og mange ønsker anonymitet. Men hun nævner blandt andet sangeren Julie Bethelsen, Rohden Gods og Hans Henrik Algreen-Ussings Tirsbæk Gods ved Vejle.


»Prinsgemalen og Dronningen skal ned og se det,« fortæller hun.


Malerfagets fremtid


Men der er også internationale ambitioner. Hun har lige udstillet i Japan. Der er kunder i Norge, Sverige og Dubai.


»Hvis det bare går op i penge og tid, så kan vi ikke konkurrere med Østen. Men hvis det skal være af en kvalitet, som rige japanere eller sheiker i Dubai gider købe, så kan Østen ikke være med længere,« siger Heidi Zilmer.


Man fornemmer, at pengene ikke er det vigtigste for hende. Der er andre ting på spil.


»Den, der er dygtig, skal være dygtig til at vise, hvad hun kan. Vi skal være innovative og tænke de gamle faglige traditioner ind i nye sammenhængende, så de passer ind i en moderne arkitektur,« siger Heidi Zilmer. Hun har lavet en kollektion af printede tapeter, du og jeg også har råd til.


»Der er for meget fokus på, at malerfaget er lavstatus. Hvis ikke vi kan tiltrække unge med noget mellem ørene, hvad sker der så med vores fag?« spørger hun.


Søndag lægges der sidste hånd på værket - bogstaveligt talt. De sidste detaljer, samlingerne mellem tapetstykkerne, males i hånden, mens tapetet sidder på vægen.


Det sværeste


»Vi skal få det til at se ud, som om alt er lige, selv om rummet er rundt, og der ikke er en eneste lige linje i det. Vi arbejder med lim- og akvarelfarver, der opløses i vand, men alligevel fugter vi tapetet på bagsiden, inden det sættes op. Man må ikke røre der, hvor der er malet figurer. Arbejdet er det sværeste, man som maler kan forestille sig,« fortæller hun.


Den 22. juni klokken 12, i forbindelse med at museet afholder 1700-talsdage, åbnes dørene til Jørgen Scheels salon for publikum. Selv døde han fattig og ensom under sin søsters forsørgelse.


De rige og gavmilde folk bag Skibsredder Carsten Brebøls Almennyttige Fond, Augustinus Fonden og C.A.C. Fonden har doneret de mange midler til det flotte tapet.

Gammel Estrups salon får nyt tapet af maleren Heidi Zilmer. Museums inspektør Marie Aaberg Andersen
Gammel Estrups salon får nyt tapet af maleren Heidi Zilmer. Museums inspektør Marie Aaberg Andersen
Foto: Jens Thaysen
Gammel Estrups salon får nyt tapet af maleren Heidi Zilmer. Museums inspektør Marie Aaberg Andersen
Gammel Estrups salon får nyt tapet af maleren Heidi Zilmer. Museums inspektør Marie Aaberg Andersen
Foto: Jens Thaysen
Gammel Estrups salon får nyt tapet af maleren Heidi Zilmer. Museums inspektør Marie Aaberg Andersen
Gammel Estrups salon får nyt tapet af maleren Heidi Zilmer. Museums inspektør Marie Aaberg Andersen
Foto: Jens Thaysen
Gammel Estrups salon får nyt tapet af maleren Heidi Zilmer. Museums inspektør Marie Aaberg Andersen
Gammel Estrups salon får nyt tapet af maleren Heidi Zilmer. Museums inspektør Marie Aaberg Andersen
Foto: Jens Thaysen

Sommerfuglene flyver igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce