Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Antallet er raslet ned: Gårdbutikker kæmper for overlevelse

Idyliske gårdbutikker som Viktualia i Sall ved Hammel skal finde nye veje for at overleve. Foto: Axel Schütt

Antallet er raslet ned: Gårdbutikker kæmper for overlevelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Antallet af gårdbutikker er tilsyneladende i frit fald efter storhedstiden for fem år siden. Alene i Østjylland har 70 butikker drejet nøglen om imellem 2013 og 2016.

Det kan godt være, at gårdbutikker er fulde af idealisme, idyl og høj kvalitet, men bag de ofte smukke kulisser ligger ofte masser af blod, sved og tårer for at holde den enkelte butik i live. Tilsyneladende er det en kamp, som mange taber, for antallet af gårdbutikker raslede imellem årene 2013 og 2016 ned fra små 2300 til godt 1800 på landsplan - i Østjylland alene lukkede omkring 70 butikker i perioden.

Nu var 2013 også rekordår for gårdbutikker, og antallet i 2016 røg tilbage på, men dog lidt under, niveauet i 2010, hvor Danmarks Statistik sidst lavede en optælling.

Om antallet fortsat er på nedtur, vides ikke endnu ikke, men virkeligheden er, at gårdbutikkerne har fået kamp til stregen af supermarkederne, som i de sidste par år har fået endnu flere økologiske varer på hylderne og endnu flere lokalt producerede varer i sortimentet.

Hos erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer vil man ikke forholde sig til et muligt fortsat fald, da der ikke findes nye tal, men chefkonsulent Gustaf Bock slår fast, at butikkerne står over for en kæmpe udfordring, hvor der skal findes alternative veje til afsætningen af varerne.

- Jeg tror, tallene handler om en konsolidering, hvor de, der er tilbage, er dem, der følger med udviklingen. Det vil sige, at de har professionaliseret sig enten med netsalg eller med en shop in shop i for eksempel supermarkeder eller centre. Det er de to veje, jeg ser, der skal til for at overleve som gårdbutik, forklarer han.

Gårdbutikker i tal
Østjylland:
2016: 237
2013: 306
2010: 275

På landsplan:
2016: 1816
2013: 2294
2010: 1855

Kilde: Danmarks Statistik

Ny butiksrolle

Omsætningen blandt gårdbutikker mener Gustaf Bock ikke er blevet mindre på trods af færre butikker og større udfordringer.

- Det er blot formen, der er blevet anderledes. Den fysiske butik er bestemt ikke ved at uddø, den har bare udviklet sig til en slags showroom i stedet. Der er selvfølgelig stadig idealister, der nægter at sælge over nettet, fordi de vil se kunden i øjnene, men det er en uddøende race, det kan jeg lige så godt være ærlig at sige, konstaterer han.

- For mere end halvdelen af varerne er sæsonvarer, og der er grænser for, hvor mange gange kunderne vil køre på landet for at købe ind. Det kræver langt mere at drive en gårdbutik i dag, og man bliver nødt til at have flere kompetencer end tidligere.

Optimisme i økologien

Hos Økologisk Landsforening anerkender man også, at de økologiske gårdbutikker er under pres af en ændret virkelighed, men ikke, at antallet af økologiske gårdbutikker er faldende.

Chefkonsulent Birgitte Jørgensen, der blandt andet har til opgave at klæde butikkerne på til at udvikle sig og at tilpasse sig markedet, siger til Århus Stiftstidende, at hun ikke kender til lukninger, men tværtimod angiveligt fremgang. Ifølge Danmarks Statistik havde 16 procent af økologiske landbrug i 2016 egen gårdbutik - en optælling, der dog ikke er lavet hverken før eller efter.

- Jeg fornemmer ingen krisestemning, men tværtimod gåpåmod og god energi. Også selvom økologi i høj grad nu er tilgængeligt i supermarkederne, hvilket betyder, at gårdbutikkernes rolle har ændret sig til, at man ikke bare kan nøjes med at have varer på hylderne, men også skal levere oplevelser. Kunderne vil se dyrene, tale med landmanden og opleve, hvordan varerne bliver produceret, forklarer hun.

Birgitte Jørgensen mener, at de økologiske gårdbutikker fortsat har en stor rolle at spille, og at det derfor er vigtigt at bevare dem.

- De kan stadig noget, som supermarkederne ikke kan, og som forbrugerne efterspørger. De kan levere en transparens og en historie og adskiller sig stadig med varer som for eksempel helt friske grøntsager, anderledes kåltyper og kødudskæringer. Men gårdbutikkerne skal selv være med på, at de skal udvikle sig, og at de skal agere ikke blot som landmænd, men også købmænd, for ellers får de det svært, mener hun.

- Det allervigtigste for en gårdbutik er fortsat at have fokus på egne varer og så bygge et koncept op derfra med oplevelser og eventuelt ekstra produkter, så man for eksempel kan levere et helt måltid.

Økologisk Landsforening tilbyder de økologiske gårdbutikker både undervisning, erfaringsudveksling og netværksgrupper for at kunne tilpasse sig markedet, oplyser Birgitte Jørgensen.

Antallet er raslet ned: Gårdbutikker kæmper for overlevelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.