Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Dramatisk redningsaktion i Kattegat: 'Det kunne være gået helt galt'

Marinehjemmeværnet fra Horsens og Marinehjemmeværnet fra Vejle/Juelsminde deles om fartøjet Andromeda. Arkivfoto

Dramatisk redningsaktion i Kattegat: 'Det kunne være gået helt galt'

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Marinehjemmeværnet fra Horsens reddede lørdag to meget forkomne lystsejlere i deres havarerede sejlbåd i Kattegat. Hårdt vejr gav store udfordringer, og det blev også sin sag at søge nødhavn i en færgehavn.

ØSTJYLLAND: En dramatisk bjærgning af en sejlbåd i Kattegat lørdag eftermiddag og aften har givet meget stof til eftertanke for fartøjsfører og løjtnant Torben Fründ fra Marinehjemmeværnets Flotille 132 Horsens.

Det skriver Marinehjemmeværnet i en pressemeddelelse.

- Det kunne være gået helt galt, og jeg kan ikke understrege det nok: Tjek vejrudsigten, tag en radio med og varmt tøj på, lyder det fra horsensianeren i telefonen to dage efter aktionen i det våde element.

Det hele startede med, at en besætning på i alt 10 frivillige gaster med Torben Fründ i spidsen fredag aften sejlede ud til en weekend på farvandsovervågning for Søværnet om bord på MHV 804 Andromeda.

Sammen med Forsvarets Joint Operations Centre, JOC, var det planlagt at patruljere i området Aarhus Bugt, Samsø og Nordfyn.

Andromeda og dens besætning var lørdag eftermiddag på vej fra Kerteminde til Ballen Havn på Samsø. Der var hård kuling med en vind på 18 meter/sekundet og bølger på mindst tre meter, da JOC kl. 14.15 kaldte dem op med en melding om, at en sejlbåd havde motorproblemer i Kattegat et sted mellem øen Hjelm og Sjællands Odde.

- Vi fik et mobilnummer til den havarerede, og jeg ringede ham op. De to mænd om bord var ret stressede over situationen. De opgav en position fra deres gps nærmest helt oppe ved Anholt, og det gav slet ikke mening, fortæller Torben Fründ.

Hans opgave blev derfor i første omgang at få lokaliseret de uheldige lystsejlere. Om bord på Andromeda kunne han se noget på radaren, som efterfølgende blev bekræftet. Lyngby Radio havde efterlyst havaristen blandt de sejlende i området, og én af Molslinjens katamaranfærger havde spottet vedkommende tæt ved Rute Tango, som er den såkaldte dybvandsrute ned gennem Kattegat og Storebælt, der fungerer som motorvej for den tunge skibstrafik gennem de danske farvande. Et uheldigt sted at drive rundt.

De var helt udmattede, da vi fik fat på dem, og båden lå flere gange helt ned på siden.
Torben Fründ, fartøjsfører og løjtnant ved Marinehjemmeværnets Flotille 132 Horsens

To forkomne lystsejlere på slæb

Torben Fründ satte kursen direkte mod området, som ligger en halv times sejlads væk, og sammen med kollegerne nåede han frem til de nødstedte. De to mænd om bord havde da bakset længe i det hårde vejr på deres 32 fods sejlbåd.

- De var helt udmattede, da vi fik fat på dem, og båden lå flere gange helt ned på siden, siger Torben Fründ.

Fra Andromeda brugte man en linekaster, som kan skyde en line af sted fra båd til båd. Den landede på sejlbåden, hvor de to mænd med linen nu kunne trække en slæbetrosse over. Den fastgjorde de omkring mastefoden via stævnen, og i linen havde man fra Andromeda også fastgjort en radio i en plastikpose, så der var en mere stabil kommunikation ud til sejlbåden i stedet for mobiltelefonen, som var ved at løbe tør for strøm.

Omkring kl. 16 begyndte Andromeda at trække sejlbåden mod Odden Færgehavn, som de ankom til efter knap tre timers sejlads.

- Da vi kom i land, så vi, at den ene af mændene knap kunne gå og heller ikke bevæge fingrene. De var underafkølede, og de havde haft en rigtig grim oplevelse, fortæller Torben Fründ, som godt kan forstå, hvis de to mænd var godt brugte, for da de kom i havn kl. 18.30, havde de kæmpet med båden og bølgerne i over syv timer.

- Historien endte godt. De to kom ikke til skade. Besætningen gjorde det fantastisk, og det hele lykkedes, konkluderer Torben Fründ, som tænker meget over hele aktionen, og hvad man bør lære af det, for det kunne godt være gået galt.

- Jeg kan kun opfordre til, at man forbereder sig grundigt, inden man sejler ud.