Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Politikere bekymrede for broarbejde: Fuldstændig uanstændigt

Arkivfoto: Sarah Christine Nørgaard/Scanpix

Politikere bekymrede for broarbejde: Fuldstændig uanstændigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmarks etablering af ny og højere bro vil påvirke trafikken i flere måneder.

ØSTJYLLAND: I Randers Kommune bliver en række broer berørt af den kommende elektrificering af jernbanen mellem Aarhus og Aalborg. En af dem er Væthvej-broen i Langå, der skal erstattes af en ny bro for at give plads til de nye køreledninger.

I Banedanmarks præsentation af projektet fremgår det, at der i forbindelse med broarbejdet bliver omkørsel via Houlbjerg, mens cyklister og gående vil kunne benytte den nye bro ved stationen. Anlægsarbejdet forventes at tage omkring seks-otte måneder, og det vækker bekymring blandt borgere i Langå og omegn, eftersom viadukten er den eneste overgang.

Også de to lokale byrådspolitikere, Iben Sønderup (S) og Lars Søgaard (V), er kommet op på mærkerne.

- Det er fuldstændig uanstændigt, at Banedanmark har besluttet at lukke viadukten i så lang tid uden at inddrage Randers Kommune. For mange borgere i Langå vil lukningen betyde en omvej på op til 30 km for at komme på arbejde og for at aflevere børn i daginstitution eller skole. Det undrer mig meget, at Banedanmark har valgt at sænke sporene i Aarhus med færre gener for nærområdet, hvorimod udenfor de store byer vælger de rask væk at lukke en viadukt i over et halvt år uden at inddrage de lokale, lyder det fra Lars Søgaard.

Banedanmark har holdt to offentlige høringer om projektet - den seneste blev afsluttet for et år siden - og i oktober 2016 var der indkaldt til borgermøde i Randers. Der har desuden været møde med de lodsejere i kommunen, som har jord langs jernbanen og påvirkes af arbejdet.

Men det er ikke nok, fastslår Iben Sønderup (S). Hun har opfordret forvaltningen til at arrangere borgermøder med Banedanmark, så borgerne kan få ordentlig information om planerne.

- Det er jo ikke kun lodsejernes interesse, der skal tilgodeses her, men i allerhøjeste grad også de mange borgere, som vil blive berørt, hvis man virkelig har tænkt sig at lukke livsvigtige trafikårer i både halve og hele år, eller endnu længere tid, siger Iben Sønderup og tilføjer, at broarbejdet også vil give problemer for bl.a. beredskabet og hjemmeplejen.

Randers Kommune har holdt møde med Banedanmark, og her forlød det, at projekteringen af den nye bro endnu ikke er igangsat. På mødet blev den fremtidige kommunikation drøftet, og det blev aftalt, at der fremover regelmæssigt holdes møder vedrørende baneprojekterne i Randers Kommune.

Den fremtidige kommunikation med Banedanmark er også et punkt på dagsordenen, når Miljø- og teknikudvalget mødes torsdag.

Lars Søgaard oplyser i øvrigt, at han via det lokale folketingsmedlem, Michael Aastrup Jensen (V), får sagen forelagt transportministeren.

- Nu kan det politiske pres forhåbentligt føre til, at Banedanmark finder en løsning med færre gener for os her i Langå.

Broarbejdet går efter planen i gang i 2020.

Overblik: I nat lukkes motorvejen for første gang i ni nætter - sådan kommer du frem