Strækning ved Gudenåen det farligste sted på E45: Tilkørselsramperne er for korte

Politiet fotofælder fangede i uge 19 i alt 215 fartsyndere på østjyske motorvejsstrækninger. Tegning: Jens Nex

Strækning ved Gudenåen det farligste sted på E45: Tilkørselsramperne er for korte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østjyllands Politi har udpeget det stykke af E45, som passerer forbi rastepladserne ved Gudenå, som et af de farligste i politikredsen. Derfor foregik den østjyske del af den landsomfattende fartkontrol-kampagne blandt andet her.

Randers: Hverken hos Vejdirektoratet eller hos Rådet for Sikker Trafik er strækningen på E45 ved Gudenå registreret som specielt farlig. Men Østjyllands Politi har valgte at opstille fotovogne på stykket omkring rastepladserne Gudenå Øst og Gudenå Vest på motorvej E45 i forbindelse med den landsdækkende kampagne i uge 19, fordi det lokale politi har udpeget strækningen som et af de steder, hvor det giver mest mening at kontrollere farten.

Fungerende vicepolitiinspektør og leder af afdelingen for færdsel i Østjyllands Politi, Heine Hansen, forklarer:

- Set over det seneste år er det netop den strækning, hvor flest ulykker har resulteret i personskader. Den kendsgerning sammenholdt med resultatet af flere såkaldte mastra-målinger har fået os til at pege på netop strækningen henover Gudenå som en af de farligste i politikredsen.

Mastra-målinger er kort fortalt elektroniske målinger foretaget af følere, der er lagt ned i vejbanen, og som kan registrere de enkelte trafikanters fart og adfærd.

Korte ramper

- Det altoverskyggende formål med fartkontrollerne er at få sænket farten. Fordi det generelt gælder, at farten dræber. Selv små sænkninger af hastigheden kan være afgørende for, om noget går helt galt eller ikke. Og netop ved Gudenå er det særlig vigtigt, at ingen kører for stærkt, siger Heine Hansen og uddyber:

- Tilkørselsramperne fra de to rastepladser er usædvanlig korte. Det betyder, at først og fremmest lastbiler, men også en del personbiler, ikke kommer ordentligt op i fart, før de kører ind på motorvejen. Og når der så køres for stærkt, kan det let gå galt.

Heine Hansen fortæller videre, at de omtalte mastra-målinger har afsløret gennemsnitshastigheder på stedet på 115 kilometer i timen, og han erkender, at det ikke umiddelbart lyder voldsomt alarmerende på en strækning, hvor den højest tilladte hastighed er 110.

- Men en gennemsnitshastighed på 115 kan faktisk dække over ganske betydelige enkelt-overskridelser af hastighedsgrænsen. Mange kører nemlig langsommere end det tilladte, siger han.

215 fotos

Heine Hansen har ikke resultaterne fra kampagne-ugens fartkontrol på stedet, men hos Rigspolitiets nationale færdselscenter kan politiassistent Christian Berthelsen fortælle, at man i Østjyllands Politikreds i alt har noteret 215 bilister for at køre for stærkt på motorvejsstrækninger med en hastighedsgrænse på 110. Ved en lignende kontrol foretaget i uge 16 endte kun lidt under halvdelen, nemlig 94, af de forbipasserende bilister med at blive fotograferet på grund af for høj fart.

- Det kunne umiddelbart tyde på, at kontrollerne ikke virker. Men det vil være en for hastig konklusion. Den statistik, som jeg lige nu har adgang til, fortæller nemlig kun noget om antallet af overskridelser, men intet om, hvor hurtigt, der faktisk er blevet kørt, sigter Christian Berthelsen.

Strækning ved Gudenåen det farligste sted på E45: Tilkørselsramperne er for korte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce