Trængslen på E45 koster lokal virksomhed tre mio. kr. om året

Dagligt er der uheld og kø på motorvejen omkring Horsens, lyder det fra DKI Logistics, som anslår, at det hvert år koster virksomheden ca. tre mio. kr., at dens lastbiler holder i kø. Arkivfoto

Trængslen på E45 koster lokal virksomhed tre mio. kr. om året

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lastbiler i kø på motorvejen har store omkostninger for transport-virksomheden DKI Logistics i Horsens. Og virksomheden står ikke alene med det problem, påpeger Dansk Industri, som efterlyser ny midtjysk motorvej.

Horsens: Trængsel i trafikken koster østjyske virksomheder dyrt. Det fastslår Dansk Industri (DI), som har analyseret virksomhedernes trafikale udfordringer.

Transportvirksomheden DKI Logistics i Horsens anslår, at tilsandet trafik koster virksomheden tre millioner kr. om året.

- Vi oplever på daglig basis, at den østjyske motorvej sander til. Det skyldes ofte trafikuheld, som vi oplever et til tre stykker af om dagen på strækningen Skanderborg-Hedensted. Men det kan også skyldes dårligt vejr - eller bare alt for høj trafikintensitet, siger DKI's bestyrelsesformand, Preben Borregaard, til DI.

Og selvom virksomheden forsøger at indrette sig bedst muligt på vilkårene, kan forsinkelser ikke undgås, når trafikken er så uforudseelig, som den er blevet, påpeger han.

Desuden er det hårdt for vores medarbejdere, som bor i Aarhus-området, at de ikke ved, om turen hjem tager 35 minutter eller halvanden time.
Preben Borregaard, DKI Logistics

Tag nødsporene i brug

Det koster både tid, utilfredse kunder og stressede medarbejdere. Men situationen belaster også forholdet til lokalbefolkningen, fortæller Preben Borregaard.

- Når det sander til på motorvejen, har vi ikke andre muligheder end at dirigere vores vogne af motorvejen og ud på landevejene i stedet. Det betyder, at befolkningen i de mindre byer langs landevejene skal leve med en væsentlig andel af tung trafik, og det er de naturligvis ikke ret glade for, siger han til DI.

Samtidig understreger han, at virksomheden deler landsbyernes interesse i at få problemerne løst, og han har også et par bud på, hvad der kan gøres her og nu:- Vi kan tydeligt se, at trafikken glider bedre på de strækninger, hvor der er åbnet op for at benytte nødsporet. Men trængslen flytter hen på de efterfølgende strækninger, så det vil være en oplagt løsning, hvis man mere generelt kunne tage nødsporene i brug.Den enkelte trafikant har dog også et ansvar - bilisterne kører for tæt, og det er en væsentlig årsag til mange af uheldene, tilføjer han.

DI efterlyser midtjysk motorvej

Ifølge Dansk Industri er DKI Logistic langt fra den eneste virksomhed i Østjylland, der oplever disse udfordringer.

Analysen viser, at 85 pct. af de østjyske virksomheder mener, trængslen er blevet værre i løbet af de seneste fem år, og branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, understreger, at det ikke bare er transporterhvervet, men en meget stor del af erhvervslivet, der oplever både praktiske og økonomiske konsekvenser.

- Traditionelt set har trængslen været størst omkring hovedstaden, men nu oplever vi altså, at problemerne har bredt sig, navnligt til Østjylland og ind over Vestfyn, lyder det fra Michael Svane.

- En del vil kunne lettes ved at bruge nødsporet på flere strækninger, ved mere effektiv oprydning efter uheld og gennem kampagner for bedre kørsel. Men den bedste og mest langsigtede løsning vil være en ny midtjysk motorvej, som kan aftage en del af trafikken fra den efterhånden hårdt belastede E45 op gennem Jylland. Intet tyder nemlig på, at trafikken bliver mindre i de kommende år, siger han.

Trængslen på E45 koster lokal virksomhed tre mio. kr. om året

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce