Udsigt til kortere transporttid mellem Langå og Aarhus

Strækningen Aarhus-Langå skal fornyes i 2021, hvilket betyder sporarbejde i flere etaper. Arkivfoto: Kim Haugaard

Udsigt til kortere transporttid mellem Langå og Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sporarbejde på strækningen mellem Langå og Aarhus kommer til give hurtigere tog, men arbejdet påbegyndes først i 2021.

Randers: Det skal være skidt, før det bliver godt, siger man, og togpassagerer, der har rejst mellem Langå og Hobro, har måttet finde sig i sporarbejde på strækningen for at kunne få nye og bedre skinner.

Næste gang kommer turen til strækningen mellem Aarhus og Langå. Her er sporet også slidt og skal udskiftes, og i samme ombæring foretager Banedanmark en hastighedsopgradering, der vil gøre det lettere for togene at holde køreplanen og reducere rejsetiden på strækningen.

- Sporombygningen er nødvendig, og med nye spor får passagererne bedre komfort og større sikkerhed for, at togene kommer til tiden, fordi der vil være færre fejl på banen. Med hastighedsopgraderingen åbner vi for, at togene kan køre hurtigere" siger Steen Neuchs Vedel, der er anlægsdirektør i Banedanmark.

Sporarbejde i etaper

Første etape bliver nedlæggelsen af de tre overkørsler på Haarvadbro, Lerbjergvej og Bidstrupvej i Favrskov Kommune. Ved at nedlægge overkørslerne og lave tilhørende erstatningsanlæg bliver det muligt for togene at hæve hastigheden på strækningen. Arbejdet med erstatningsanlæggene begynder i 2020, og overkørslerne bliver først nedlagt, når erstatningsanlæggene står klar i løbet af 2021.

I sommeren 2020 går man i gang med at flytte fiberkablerne, der i dag ligger i sporet. Ved at flytte kablerne væk fra sporet minimeres risikoen for overgravede kabler, når der arbejdes i sporet, og man kan komme til kablerne uden at genere togdriften.

I 2021 går det store arbejde med at udskifte skinner, sveller og ballast på den 42 kilometer lange strækning i gang. Arbejdet begynder i påsken og vil strække sig frem til efteråret 2021. Her vil der være længere perioder, hvor enten det ene eller begge spor er spærret for togdrift.

- Samtidig med at vi fornyer sporet, så foretager vi hastighedsopgraderingen af sporet. Det sker ved, at vi optimerer kurver på strækningen, så togene kan komme til at køre hurtigere. Samtidig skal nogle af de dæmninger, togene kører på, udvides, siger Steen Neuchs Vedel.

Med hastighedsopgraderingen bliver det muligt at hæve hastigheden på strækningen fra den nuværende 120-160 km/t til 160-180 km/t.

Elektrificering i vente

Foruden hastighedsopgradering og sporfornyelse er Banedanmark i gang med at gøre strækningen mellem Aarhus og Lindholm klar til elektrificering. Den skal blandt andet sikre, at der under broerne er plads til kørestrømsanlægget, og dette arbejde bliver tænkt sammen med sporarbejderne, så generne for passagererne minimeres, forklarer Steen Neuchs Vedel.

- Hastighedsopgraderingen på strækningen betyder, at vi ved Væthvej i Langå vælger at sænke sporet i stedet for at bygge en ny bro. Dermed forventer vi, at broen skal være lukket i kortere tid end de tre måneder, det oprindeligt var planlagt, siger anlægsdirektøren.

Ved Hammelvej i Laurbjerg bliver det i øjeblikket undersøgt, om det er muligt med en sporsænkning, eller broen skal ombygges. Disse undersøgelser vil være færdige omkring 1. december.

Udsigt til kortere transporttid mellem Langå og Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce