Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


KOMMENTAR: Hurra for byggeklods-billetten


KOMMENTAR: Hurra for byggeklods-billetten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Min seneste flyrejse var med TAP Portugal mellem Lissabon og København, hvor jeg - da serveringsvognen blev skubbet gennem midtergangen - kunne høre omkringsiddende spørge stewardesserne: "Hvad koster det?"

Om spørgsmålet alene vedrørte de drikkevarer, passagererne blev tilbudt, eller om det gjaldt både mad og drikkevarer, kan jeg i sagens natur ikke vide, men det opmuntrende svar var i hvert fald, at det hele er gratis. Og hvis man ville have en 18,5 ml flaske hvidvin til forret og en rød til hovedret, var det ikke noget problem.

Service som i gamle dage, vil nogle nok kalde det, for efterhånden er det blevet reglen snarere end undtagelsen på europæiske ruter, at man betaler for mad og drikkevarer i flyene. Det er nogle sure over, men på den anden side har de selv valgt at flyve med det pågældende selskab, og mon ikke de fleste flypassagerer efterhånden forventer, at mad og drikkevarer betaler man for på de korte ruter?

Som formentlig alle andre på TAP Portugal-flyvningen var jeg glad for at få gratis mad og drikke - tilmed på et tidspunkt, hvor det var naturligt at spise - men man skal bare huske, at det slet ikke er gratis. De tre små retter, vinen og kaffen betales via billetten, og konceptet, som lavprisselskaberne introducerede, og som de fleste etablerede ruteselskaber følte sig nødsaget til at følge, tiltaler mig:

Helt i tidens ånd individualiserer man flyrejsen, så den enkelte passager kun betaler for det, vedkommende har behov for. Kan man nøjes med håndbagage, får man billigste billet. Skal man have en kuffert med i lastrummet, bliver det dyrere. Så er der spørgsmålet om måltider om bord: Som tidsfordriv kan det være flyveturens højdepunkt, men hvis man er i sparehumør, er der strengt taget ingen grund til at lægge et ekstra måltid ind mellem den morgenmad, man sikkert har indtaget derhjemme, og frokosten, som venter på destinationen. Altså er der ikke noget argument for at have måltider inkluderet i billetten.

Det svarer til at købe bil: Kan man nøjes med den mest skrabede model, eller skal den have klimaanlæg, lædersæder, alarm ved overskridelse af midterlinje osv. Her finder de fleste det vist helt naturligt, at man har valgmuligheder og dermed kan skrue prisen op og ned.

Dermed ikke sagt, at det altid er en god idé at vælge et flyselskab, hvor man "bygger" sin egen billet. På oversøiske rejser, hvor man har behov for flere måltider og formentlig også at have en stor kuffert med, kan udgifterne til "ekstra" hurtigt løbe op. For eksempel kan det koste over 1000 kroner at få sit golfudstyr med fra Danmark til Los Angeles og hjem igen, mens det hos enkelte selskaber er inkluderet i billetprisen. Billetten, der ved første øjekast ser billigst ud, kan altså ende med at være dyrere end den billet, hvor alt på forhånd er inkluderet.