Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Børn og forældre jubler midtvejs

Ni-årige Laura går i 3. klasse, og hun har haft svære problemer med læsning. Hun er ikke blevet testet for ordblinhed. Men nu er hun begyndt i en speciel terapi, og hun læser allerede markant bedre. Privatfoto

Børn og forældre jubler midtvejs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

11 familier og 12 børn er midtvejs i forsøg, der skal træne børn med specielle behov - og flere jubler allerede.

Ni-årige Laura havde svært ved at koncentrere sig, og kunne stort set ikke læse et ord, da hun for godt tre måneder siden kom med i et forsøg, hvor 11 familier og 12 børn træner med en ny metode kaldet refleksterapi.

Forsøget løber over seks måneder. Men her midtvejs er der allerede flere familier og børn, der er begejstret over den positive effekt fra træningen. En af dem er Laura og hendes forældre. Hendes mor, Maibritt Poulsen, siger.

»Før var vi nødt til at sidde ved siden af hende, hvis hun skulle læse lektier. Hun havde meget svært ved at koncentrere sig. Og dansk havde hun helt opgivet. Hun har altid været god til matematik, men da hun ikke kunne læse, begyndte hun at få problemer i flere fag, da læsning indgår i flere og flere,« siger Maibritt Poulsen.

Af samme grund var hendes datter også ved at miste glæden ved at gå i skole. Men det er vendt.

»Det går rigtig godt. Vi er nået længere, end vi på nogen måde havde forestillet os,« siger Maibritt Poulsen.

Den positive ændring kom få dage efter, de var begyndt med terapien. Efter få dage begyndte Laura at kunne sidde stille.

»Pludselig sad hun stille i 10 minutter, det gjorde hun aldrig før. Og hun sagde det selv.«

»Hun har indhentet en del i læsning og skrivning. Hun kan nu stave sig igennem længere ord, og hun føler selv, hun er på niveau med de andre i klassen. Hun har udviklet sig positivt, og der sker hele tiden fremskridt. Det er stort for os. Vi skal ligefrem vænne os til, at vi ikke længere skal stave for hende.«

På skolen har lærerne også observeret, der er sket noget.

»Vi har fået en mail fra klasselæreren, der skriver, at Laura udvikler sig så godt, så hun ikke længere skal have specielle lektier for. I stedet synes læreren, at hun fremover skal følge klassen,« siger Maibritt Poulsen.

Det smitter også tydeligt af på selvtilliden.

»Den er i top. Hun føler, hun er samme sted, som de andre, og hun tror, at hun kan klare alt,« siger hendes mor.

Det går også bedre med veninderne. I den seneste uge har hun leget med flere, og hun har overnattet hjemme hos en, hvilket hun ikke har gjort længe.

»Nu er hun igen rigtig glad for at gå i skole. Og det sker, at hun selv finder en bog frem« siger Maibritt Poulsen.

»Jeg synes jo, det er fantastisk,« siger hun.

Resultaterne har gjort, at familien nu prøver at få Lauras lillesøster Sofie på tre år med i terapien. Hun har dog problemer af en helt anden art end Laura. Hun har en spastisk lammelse i sit ene ben på grund af en hjerneskade.

»Hun har selvfølgelig også andre problemer, men hun er ret velfungerende. Men nu prøver vi at få hende med i terapiforsøget. Det er svært at sige, hvad vi venter på forhånd. Men Laura er blevet bedre til at læse og koncentrere sig. Vi tør næsten ikke håbe, hvad der kan ske,« siger en glad Maibritt Poulsen.