Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Børn skal blive bedre til at undre sig


Børn skal blive bedre til at undre sig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En delegation fra Skanderborg rejser i denne uge til Newcastle for at se, hvordan pædagoger lærer børn at blive endnu bedre til at undre sig.

De seks overordnede ledere af dagtilbudene for vuggestue- og børnehavebørn i Skanderborg Kommune rejser i morgen til Newcastle for at se, hvordan pædagogerne der har gjort børns læring synlig - så børn bliver bedre rustet til at undre sig og suge til sig. Og i sidste ende bliver bedre til at 'lære'.

Egentlig skulle den sidste af de overordnede ledere - lederen for dagplejen - også have deltaget. Men da det område står foran en snarlig persionering og ansættelse af ny leder, er dagplejen ikke med på denne tur.

Men de andre er - sammen med tovholderen på kommunens læringsprojekt, Lone Amdi Boisen.

»Formålet er at opleve, hvordan pre-schools 4-6 årige og nurseries 1-4 årige i Newcastle arbejder med at lære børn at lære, og hvilke effekter det har, at de har arbejdet med den tilgang til læring længe. Det skal give inspiration til arbejdet med 'At lære børn at lære' i Skanderborg Kommune,« siger Lone Amdi Boisen.

»Samtidig har dagtilbudslederne under turen god mulighed for fælles refleksion over, hvad de kan bruge inspirationen til, og hvordan de kan gå videre med at sætte det i værk i deres egne daginstitutioner, når de kommer hjem,« siger hun.

Turen er arrangeret i samarbejde med den engelske uddannelsesekspert James Nottingham og hans firma Challenging Learning. Det har hovedkvarter i Newcastle-området, og derfor er institutionerne her særligt langt fremme med at lære børn at lære.

Og det er netop ham, Skanderborg Kommune har etableret et samarbejde med, for at føre de nye teorier ud i praksis.

»Det er værd at bemærke, at Skanderborg Kommune er den eneste kommune i landet, der arbejder systematisk med synlig læring for førskolebørn,« siger Lone Amdi Boisen.

»Jeg har kun været her siden marts, men det har været fantastisk at opleve det store engagement blandt medarbejderne i de daginstitutioner, jeg har nået at besøge,« siger hun.

På Skanderborg Kommunes hjemmeside er der lavet en portal, der hedder 'Synlig Læring', hvor man kan læse om initiativer både på skole- og daginstitutionsniveau.

Holdet vender hjem igen fredag aften.