Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Vejchef: Fremkommelighed og trafiksikkerhed er en balancegang


Vejchef: Fremkommelighed og trafiksikkerhed er en balancegang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SKANDERBORG: Det er med fuldt overlæg, at kommunen snævrer kørebanerne ind på Vroldvej og nu planlægge hastighedsdæmpende bump gennem Hylke.

Men det sker ikke kun med blik på trafiksikkerheden, men også fordi vejene stadig skal være fremkommelige for biler og landbrugsredskaber.

Det siger kommunens vejchef Jens Erik Sørensen og hans medarbejder Kirsten Andersen, der netop arbejder med den type sager.

Jens Erik Sørensen erkender, at Vroldvej ikke har været hjemsted for større trafikulykker. Alligevel vurderer han, at der er brug for øget trafiksikkerhed.

- Farten på Vroldvej er for høj, og det skaber utryghed, siger han.

Han bakkes op af formanden for det politiske Miljø- og Planudvalg, Claus Leick (SF).

- Det er vigtigt, vi får lavet en indretning af Vroldvej, så vi ikke inviterer lastbiler til at benytte den som en smutvej, når vi får åbnet begge sydgående ramper ved motorvejen, siger han.

Smalle veje er et problem for brede køretøjer

Ud over cykelsti

Både Jens Erik Sørensen og Kirsten Andersen erkender, det er en balancegang, når kommunen laver fartchikaner, indsnævrede vejbaner og lignende.

- Det er et dilemma, og jeg har talt med flere landmænd, som er bekymret for, at de ikke kan komme frem på Vroldvej. Men det kan de. Men kommer de med køretøjer, der er bredere end 3,25 m, så er de nødt til at trække over i det andet vejspor med det ene hjulpar eller trække ud i cykelstien. Det er altid en balancegang, for vi ér en landbrugskommune, og landmændene er nødt til at kunne komme frem. Men det indregner vi også, siger Kirsten Andersen.

Hylke Maskinstation beklager, at kommunen vil lave hastighedsdæmpende bump gennem Hylke. Men Kirsten Andersen oplyser, at bumpene er valgt for netop at vise hensyn i stedet for at lave smalle chikaner.

- Vi har netop valgt bump for, at landbrugsmaskinerne kan komme igennem, siger hun.

Men målinger viser, at trafikken kører gennem Hylke med en gennemsnitsfart på 39 km/t, er der så overhovedet brug for fartdæmpning?

- Det kan altid diskuteres, men vi vil gerne holde farten nede på det niveau, også på de lige stræk. Men bumpene er led i en helt anden indretning af vejen gennem Hylke, som i dag er en 2+1 vej (= kun én kørebane midtpå, og så stiplede linier et stykke inde i begge sider af vejen). Det har den været i fem-seks år, men det skal fjernes, for det fungerer ikke, fordi der er så mange sving og dårlige oversigtsforhold, siger Kirsten Andersen.

Derfor kommer bumpene samt fortov på en del af vejen, da vejen også er en skolevej. Men også en vej for landbrugskøretøjer.

Må andre bilister så acceptere, at de store køretøjer skal køre meget langsomt igennem og derved skabe kø?

- Ja, for vi må også se på, hvor mange traktorer, der kører på vejene i forhold til børn, der cykler, siger Jens Erik Sørensen.