Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Borgmester vil genåbne forlig om Storebælt

Borgmester Claus Wistoft (V) fra Syddjurs Kommune vil have forliget om Storebælt sat i spil efter beslutningen om at sænke brotaksterne. Arkivfoto

Borgmester vil genåbne forlig om Storebælt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Syddjurs Kommunes borgmester har brug for mere klarhed over mulighederne for fremtidig drift af færgefart i Ebeltoft.

Østjylland: Fremtidens færgefart i Ebeltoft skal afklares ved at genåbne Storebæltsforliget fra 2005.

Den holdning har borgmester Claus Wistoft (V) fra Syddjurs Kommune, der er bekymret for færgedriften i Ebeltoft efter beslutningen om at reducere brotaksterne på Storebælt.

- Beslutningen må og skal udløse en åbning af Storebæltsforliget. Forliget blev netop forhandlet på plads i forbindelse med en regulering af billetpriserne tilbage i 2005. Den her situation er helt magen til. Min forventning er, at en ny forhandling af forliget vil skabe mere og bedre klarhed over mulighederne for fremtidig drift af færgefart til og fra Ebeltoft. Den har vi brug for, understreger Claus Wistoft.

Aftalen fra 2005 fortæller, at A/S Storebæltsforbindelsen skal understøtte sejlads på Tårs-Spodsbjerg samt sejlads fra Sjælland over Kattegat til Jylland på en rute - hvis altså ruterne ikke kan eksistere på kommercielle vilkår.

Claus Wistoft peger på, at der i kølvandet på forliget blev styret et salg af havnene i Odden og Ebeltoft på plads. Molslinjen fik 226,5 millioner kroner for havnene, og pengene var i en årrække med til at holde færgeselskabets økonomi på rette spor.

- Det var en måde at understøtte og kompensere færgefarten i en presset situation med øget konkurrence på grund af lavere brotakster. På samme måde som dengang er der brug for en genoverveje forligets indhold, vurderer Claus Wistoft.

Ingen førstehjælp til trafikeret kryds: Molslinjen flytter ikke før tid