Den skæve viden bliver synlig for alle på Djursland

Open College Network (OCN) er et lærings- og dokumentationssystem, der giver forskellige skoler og myndigheder på Djursland et fælles sprog omkring børn og unge på specialområdet. Det fortæller fra venstre leder Hanne Skov fra OCN Danmark, koordinator Sara Ellesøe Hansen fra STU i Syddjurs, lærer Michael Juhl Nielsen fra Djurslandskolen og sagsbehandler Karina Bregendahl fra Jobcenter Norddjurs. Foto: Henrik Ask.

Den skæve viden bliver synlig for alle på Djursland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Djursland er et anderledes læringssystem ved at blive en fællesnævner på området for specialundervisning. Det gør blandt andet samarbejdet mellem skoler, myndigheder og andre aktører lettere.

DJURSLAND: Alle kan noget.

Det afsæt har et arbejdsredskab, der er ved at tage form som en fællesnævner i specialskoler, specialklasser, bo- og aktivitetstilbud samt jobcentre på Djursland. Redskabet hedder "OCN", og det dokumenterer den type kompetencer, der traditionelt ikke har stor fokus i det almindelige danske skolesystem.

- OCN giver os simpelthen et fælles sprog. Det betyder, at vi på Jobcenter Norddjurs hurtigere og langt bedre kan få et indtryk af et ungt menneskes muligheder. OCN giver et tydeligt overblik over de styrker, som ikke fremgår af et normalt eksamenspapir. Vi skal ikke bruge tid på en masse afklaring, siger sagsbehandler Karina Bregendahl fra Jobcenter Norddjurs.

Open College Network (OCN) er en metode til at synliggøre uformel læring. Metoden handler om at dokumentere sin læring i små skridt og dermed få et læringsbevis, som samler de dokumenterede færdigheder og kompetencer.

Historien om OCN
Open College Network (OCN) har eksisteret i England i 35 år. I England kan OCN-point bruges til at "veksle" uformel kundskab til formel kundskab ved, at det formelle uddannelsessystem accepterer OCN-point som adgangsgivende. På universiteter som Oxford, kan man komme ind via OCN- point - det vil sige på baggrund af kundskaber, man har lært udenfor skolen. For snart 15 år siden kom OCN-metoden til Sverige, og de seneste ti år er OCN-metoden anvendt i Danmark. De primære samarbejdspartnere i Danmark er STU organisationer, ungdomsskoler, jobcentre, specialskoler, eksterne udbydere af jobtræning samt større virksomheder. 

Torsten Gejl startede OCN i hjemmet i Hvilsager ved Mørke, men han rykkede hurtigt kontoret til Randers. I 2011 flyttede OCN Danmark til den nuværende placering på Skolebakken i Aarhus.

Nederlag og selvtillid

Metoden til at dokumentere uformel læring kom til verden i Storbritannien i 1980'erne.

Senere bredte den sig til andre lande, og de seneste 10 år har OCN stille og roligt vundet terræn i Danmark. Det er sket med afsæt i Hvilsager, hvor Torsten Gejl etablerede virksomheden OCN Danmark. Senere fik kontor adresse i Randers, og i 2011 flyttede OCN Danmark til den nuværende placering på Skolebakken i Aarhus.

Torsten Gejl var leder af OCN Danmark i en årrække. Men Torsten Gejl forlod tjansen, da han i 2015 blev valgt til Folketinget for Alternativet.

OCN Danmark sælger de kurser og det materiale, som skoler og andre bruger til arbejdet. OCN bruges på eksempelvis Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU), ungdomsskoler, produktionsskoler, daghøjskoler, bosteder, socialpsykiatriske institutioner og sikrede institutioner.

- Det traditionelle skolesystem hviler på et mål om, at eleverne skal have erklæringen "uddannelsesparat". I det system oplever en del børn og unge det ene nederlag efter det andet, og det påvirker selvfølgelig selvtilliden. OCN-systemet har fokus på at dokumentere de ting, som et barn eller et ungt menneske kan - ikke hvad vedkommende ikke kan. Vi ser elever, der blomstrer op med styrket selvtillid til gavn for indlæringen på grund af den anerkendelse, som OCN giver, forklarer leder Hanne Skov fra OCN Danmark.

Skræddersyet system

På STU i Syddjurs Bo- og Aktivitetstilbud er der undervisning i alt fra traditionelle fag som dansk til faget ADL - almindelig dagligdags livsførelse.

Medarbejdere og elever bruger OCN som et arbejdsredskab. Det betyder blandt andet, at hver elev har en særligt tilrettelagt pointsystem. Eleven opnår OCN-point ved at mestre forskellige dele af et bestemt fag eller en bestemt funktion.

De ansatte oplever, at eleverne profiterer meget af OCN.

- Mål og point er samlet i en mappe, der giver et visuelt indtryk af fremskridtene og de opnåede point. Det er med til, at eleverne føler et enormt ejerskab, understreger Sara Ellesøe Hansen, koordinator for STU i Syddjurs.

Nuancerne er med

I Norddjurs Kommune er Djurslandsskolen er en specialskole for elever med behov for vidtgående specialundervisning.

Eleverne kommer fortrinsvis fra Djursland.

Ifølge lærer Michael Juhl Nielsen fra skolen med fire afdelinger i Norddjurs er det afgørende, at point-systemet kan designes til hver enkelt elev.

- Det er simpelthen en mere nuanceret måde at arbejde med mennesker på, påpeger han.

Den skæve viden bliver synlig for alle på Djursland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce