Djurs Sommerland vil tilbyde overnatning

Unge medarbejdere gør uniformerne klar til næste sæson. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Djurs Sommerland vil tilbyde overnatning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det familieejede Djurs Sommerland i Nimtofte er Nordens største sommerland med et besøgstal på over 800.000 gæster i 2017. Men det er et krav, at vi hele tiden fornyer os for at kunne følge med, siger administrerende direktør Henrik B. Nielsen.

Nimtofte: 808.000 gæster på godt fire forårs- og sommermåneder i 2017 og forventeligt endnu flere i 2018 er dokumentation for, at Djurs Sommerland A/S har, hvad der er nødvendigt for at trække folk til. Magneten til succesen er forlystelser som "Piraten", "Juvelen", "Drageskibet", "DrageKongen" og 60 andre forlystelser på et areal som 70 fodboldbaner til en samlet investering gennem de seneste ti år på en lille halv milliard kroner. Den indsats er senest blevet belønnet med en nominering til Europas bedste familiepark blandt fem kandidater i et bredt internationalt felt.

Isoleret i et ellers forlystelsesmæssigt ingenmandsland i Nimtofte på Djursland et halvt hundrede kilometer fra større byer som Aarhus og Randers har den familieejede virksomhed siden grundlæggelsen i 1981 udviklet sig til Nordens bedste sommerland og fjerdestørste forlystelsespark i Danmark med 600 ansatte i åbningssæsonen.

Plusord som meste, længste, hurtigste, bedste, højeste, største, sjoveste er der som perler på en snor i ratings og omtaler af det familievenlige sommerland.

- Hvor ender det? Er der slet ingen grænser for udviklingen?

- Ja, funderer administrerende direktør og medejer Henrik B. Nielsen, det er et godt spørgsmål.

Han viser rundt på det nu mennesketomme areal, hvor rutsjebaner og karruseller står stille, og hvor bygninger og anlæg er lukket af efter sommersæsonen. Som en del af svaret på spørgsmålet om grænser for udviklingen slår han et slag omkring fundamentet til næste sæsons forventede trækplaster, "Tigeren", en investering til 35-40 millioner kroner. Den nye forlystelse bliver med sine 45 meter den højeste og med 100 kilometer i timen den hurtigste forlystelse i parkens historie.

Hvis gæsterne er glade, så deler de det med andre. Mindeværdige oplevelser skaber ambassadører, og det er godt.
Henrik B. Nielsen, medejer og direktør, Djurs Sommerland
De brugte uniformer sorteres og pakkes i kasser til brug i næste sæson. Foto: Mathias Fredslund Hansen
De brugte uniformer sorteres og pakkes i kasser til brug i næste sæson. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Tidens krav

- Det er et krav, at vi hele tiden fornyer os, ellers kan vi ikke følge med, uddyber han.

- Vi står i en benhård konkurrence om familiens økonomi og tid. Hvad vil gæsterne bruge tid og penge på. "Tigeren" er Danmarks største. Vil folk prøve den, ja så må de komme til Djurs Sommerland.

- Siden 2008 har vi investeret godt 400 millioner kroner i nye forlystelser. Djurs Sommerland er det sommerland, som har investeret mest i grundproduktet forlystelser i Danmark, siger Henrik B. Nielsen.

Han ejer Djurs Sommerland sammen med sin bror, Michael B. Nielsen. De to brødre trådte ind i firmaet, da deres far Ole B. Nielsen, som grundlagde forlystelsesparken sammen med en kompagnon, døde i midt 90-erne. De to brødre købte kompagnonen ud og overtog forlystelsesparken.

- Vi ligger godt på Djursland og nyder godt af turisterne år efter år. Men vi ligger også isoleret. Mange turister kommer til Djursland på grund af Djurs Sommerland, men vi er nødt til også at tiltrække andre gæster. Folk kommer fra Viborg, Holstebro, Esbjerg. De har to timers kørsel begge veje. Det er en lang transporttid med børn på bagsædet. Det gør de kun, hvis de ikke har noget alternativ tættere på. Derfor skal vi hele tiden udvikle os.

- Er der grænser for vækst?

- Ja, vi er begrænset af, at der er godt fem millioner mennesker i Danmark, og af hvor mange af dem, der er børnefamilier. Så der er ikke noget ubegrænset marked, og vi har dygtige konkurrenter.

Henrik B. Nielsen opridser mulighederne for at vækste til omkring en million gæster i sæsonen ud i fremtiden. Men det forudsætter, at parken bliver destination for gæsterne, at de ikke skal hjem igen efter dagens besøg i Nimtofte.

- Vi har set på modeller fra Tyskland og Legoland, som bygger overnatningsfaciliteter omkring deres forlystelser. Vi har ikke sat noget i gang af den slags endnu, men vi er i tæt dialog med Syddjurs Kommune om at få lov til at bygge overnatningsfaciliteter i forbindelse med Djurs Sommerland. Det oplagt næste strategiske skridt for os er overnatning.

Her støbes fundamentet til næste sæsons store nyhed,
Her støbes fundamentet til næste sæsons store nyhed, "Tigeren". Foto: Mathias Fredslund Hansen

Magisk halloween

- Overnatning er et helt andet produkt. Vore gæster siger, at de ønsker oplevelser for mere end en-to dage, og vi har et produkt, der er stort nok til, at folk vil rejse efter det. Tidligere havde vi sæson fra midt i maj til midt i august, men nu vil vi udvikle til længere sæsonåbning, siger Henrik B. Nielsen.

Endnu et led i udviklingen er Magisk Halloween for børnefamilier i efterårsferien, hvor parken fyldes med 25.000 græskar, og det myldrer med hekse og græskarmænd og forventet 100.000 gæster. Det er en investering på et tocifret millionbeløb.

- Det giver større udnyttelse af vore faciliteter og er en god økonomisk investering. Vi skal tiltrække ekstra besøgende og ikke kun sommergæster.

- Hvordan vil du karakterisere jeres virksomhed?

- Vi vil skabe mindeværdige oplevelser. Vi er 100 procent afhængige af loyaliteten hos vore gæster. Hvis vi ikke har den loyalitet, så er det meget vanskeligt at drive en forlystelsespark, når markedet ikke er større. Hvis gæsterne er glade, så deler de det med andre. Mindeværdige oplevelser skaber ambassadører, og det er godt. Vi er dynamiske og ambitiøse. Vi har investeret 400 millioner kroner over ti år midt i Djursland, det var der ikke mange, som havde troet. Men hvis vi skulle starte igen, så ville vi se på infrastrukturen og lægge os tættere på motorvejen, siger Henrik B. Nielsen.

Der er plads nok til udvidelser på stedet. Firmaet har købt 150 hektar jord og udnytter kun de 50 hektar. Forlystelserne alene fylder kun 20 hektar, og udvides der med overnatningsfaciliteter, vil det tage 30 hektar. Resten er park, træer og grønne områder.

- Vi har en sund økonomi, understreger Henrik B. Nielsen.

- Vi er jo også købmænd. Vi har fokus på at tjene penge for at kunne udvikle parken. Investeringen på de 400 millioner siden 2008 er finansieret af en god økonomi. Derfor undersøger vi også mulighederne for at skabe overnatning hos os, det vil være god business.

Frank Nielsen i gang med at rejse et af spøgelseshusene til Magiske Halloween i efterårsferien. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Frank Nielsen i gang med at rejse et af spøgelseshusene til Magiske Halloween i efterårsferien. Foto: Mathias Fredslund Hansen

600 ansatte

Djurs Sommerland tiltrækker ikke kun gæster men også unge mennesker, som gerne vil arbejde i parken som sæsonarbejdere.

- Vi rekrutterer 600 unge medarbejdere til hver sæson. Rigtig mange unge vil gerne arbejder her, og det er en stor fordel for os, at vi har mulighed for at trække de unge til os. Mange unge har søskende, der også gerne vil arbejde her, eller de har ældre søskende og måske også forældre, som har arbejdet her, så at rekruttere de mange unge hvert år er ingen udfordring. De er allerede klædt godt på, når de søger, siger Henrik B. Nielsen.

- At arbejde i Djurs Sommerland er en livsstil. Det er 24/7 året rundt, og det vil jeg gerne. Man skal kunne lide at være blandt mange mennesker. Jeg ser det som motiverende at gøre andre glade, det er en god udfordring at være omgivet af glade mennesker, at skabe smil og høre positive udbrud fra gæsterne. Gæstetilfredsheden måles hos os til 98-99 procent.

- Hvad er det grundlæggende, der driver jer?

- Det er kulturen her. At se, at det hele udvikler sig. Vi er ambitiøse og glade, det er med til at drive os alle. Det gælder også de nye forlystelser. At kunne have dette på Djursland er med til at motivere os.

Fremtid og generationsskifte er ikke noget, der fylder meget i Henrik B. Nielsens hverdag.

- Vi har fokus på udvikling. Jeg er 47 år og min bror 44. Vi har mange år i os endnu, slår han fast.

Når parken lukker ned efter Magisk Halloween, står den ikke på fem måneders ferie for ejerne og de 50 fastansatte medarbejdere.

- Nej desværre ikke. Nu får vi rigtig travlt med at planlægge næste sæson. Forlystelserne skal vedligeholdes, alt skal skilles ad og testes for sikkerhed, så vi har fuld fart på fra uge 42 til åbningen for næste sæson og anlæg af nye forlystelser, siger Henrik B. Nielsen.

Men først skal der gøres klar til ni dage med Magisk Halloween fra den kommende weekend.

Direktør og medejer Henrik B. Nielsen lægger vægt på, at Djurs Sommerland skal skabe mindeværdige oplevelser. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Direktør og medejer Henrik B. Nielsen lægger vægt på, at Djurs Sommerland skal skabe mindeværdige oplevelser. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Der gøres klar med oplevelser til halloween  i efterårsferien. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Der gøres klar med oplevelser til halloween i efterårsferien. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Der arbejdes hårdt for at gøre halloween til en fortryllende oplevelse for hele familien. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Der arbejdes hårdt for at gøre halloween til en fortryllende oplevelse for hele familien. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Djurs Sommerland vil tilbyde overnatning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce