Letbanen udløser store løft til fire togstationer


Letbanen udløser store løft til fire togstationer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafik. Banearealer i Hornslet, Mørke, Ryomgård og Kolind skal trimmes. Byråd gør klar til at investere omkring 12 millioner kroner.

Overdækkede parkeringspladser til cykler, større parkeringsområder til biler, flere venterum og langt mere indbydende omgivelser.

Det er nogle af elementerne i en ny plan for banegårdene i Hornslet, Mørke, Kolind og Ryomgård. Håndværkerne skal tage fat i 2015, så arbejdet er udført ved åbningen af letbanen med Aarhus som omdrejningspunkt i foråret 2017.

»Det skal gøres mere attraktivt og lækkert at pendle via den ny letbane. Jeg er sikker på, at det kommende løft til de fire banegårde også kan blive et trækplaster i forhold til at øge bosætningen i Syddjurs. Der venter markante forbedringer,« siger formand Kirstine Bille (SF) fra kommunens udvalg for plan, udvikling og kultur.

Politikerne i udvalget har i længere tid arbejdet med at forme en plan for fremtidens letbanegårde i Hornslet, Mørke, Ryomgård og Kolind.

Nu har et oplæg været i høring hos distriktsrådene i de fire byer, og rådene er klar med en række idéer og gode råd til udvalget. De bliver nu indarbejdet i planen.

Udgangspunktet er, at det skal være ligetil at rejse med letbanen. For Syddjurs Kommune er en af nøglerne gode parkeringsforhold, så i planen for de fire banegårde indgår etableringer af cykel- og parkeringspladser. Desuden er der fokus på attraktive venterum samt de rigtige servicefaciliteter.

Der er også udsigt til, at beplantning får mere fremtrædende roller på stationerne. Den skal medvirke til at skabe overskuelige samt trygge forhold for passagererne.

»I flere af byerne falder arbejdet med letbanestationerne i tråd med næsten afsluttede, verserende eller kommende projekter omkring byfornyelse. På den led er timingen rigtig god,« understreger Kirstine Bille.

Regningen for projekterne er beregnet til at lande på knap 12 millioner kroner. Men den sum kan ændre sig, når planlægningen bliver helt konkret.

Samtidig er der tovtrækkerier i mellem Letbanesekretariatet og Banedanmark omkring grænsedragningerne på togstationerne. Banedanmark skal betale for letbane-ændringer ved sporforløbet, mens andre må bære udgifterne for resten af projektet.

»Der er en afgørelse lige om hjørnet. Men den har vi også brug for, når det hele skal være klar ved åbningen i 2017. Og det skal være klar,« fastslår Kirstine Bille.

Under alle omstændigheder skal Syddjurs Byråd ikke hive den samlede sum direkte ud af budgettet. I forbindelse med letbane-projektet er der oprettet en statslig pulje, hvor kommunen kan låne penge til arbejdet.

Kirstine Bille er sikker på, at lånene vil give udbytte i form af gevinster for Syddjurs Kommune.

»Letbanen og de forbedrede faciliteter vil understøtte en positiv udvikling, som vi allerede ser på Grenaabanen. Her er passagertallene i Kolind og Hornslet steget kraftigt. Vi skal også huske at øget bosætning giver flere skatteindtægter til glæde for borgere i hele Syddjurs Kommune,« påpeger formanden for udvalget for plan, udvikling og kultur.

Letbanen udløser store løft til fire togstationer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce