Stærkt og skrøbeligt


Stærkt og skrøbeligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunst. Hun kalder det et ludermateriale, og på et tidspunkt gik hun død i det. Men glas er stadig Micha Karlslunds primære medie.

»Den her er helt vild flot,« siger Micha Karlslund og fremdrager et udprint af nogle gammeldags glødepærer. Udprintet kommer fra en stor, sort papæske med hundredvis af udklip, småskitser, postkort og andre billeder af alt mellem himmel og jord.

»Den her tager jeg nogle gange frem, og så sidder jeg og bladrer lidt rundt for at blive inspireret.«

Låget kommer på igen.

Æsken tog hun øverst på en reol i skolestuen i den nedlagte skole i Handrup, der siden 2000 har lagt rammer til både Micha Karlslunds kunstneriske virke og familielivet med hendes mand, glaskunstneren Steffen Dam, og parrets børn.

Micha Karlslund har arbejdet som selvstændig glas- og billedkunstner siden 1992 og har i tidens løb udstillet i stort set hele verden og er repræsenteret på diverse museer og samlinger.

Gennem årene har den 50-årige kunstner været omkring mange materialer. I 00'erne gik hun efter eget udsagn død i at lave glas og begyndte i stedet at male, tegne og lave collage. Lysten til glas er vendt tilbage igen, men det figurative og fortællende fra det todimensionelle har hun taget med sig over på glassets former.

Det var dog hverken glas eller maleri, Micha Karlslund benyttede sig af, da hun i forbindelse med kulturmur.dk skulle skabe et værk med inspiration fra de mange fotografier af Østjydernes yndlingssteder.

»Det er udkantsdanmark på feel good måden. Det handler ikke om alt det skumle, man nogle gange forbinder med udkantsdanmark. Derfor ville jeg også lave noget rart. Et slags yndlingssted man kan sætte sig ned og nyde.«

Stedet blev maltfabrikkens gård i Ebeltoft. Med ikke mindre end 101 kukker med morgenfruer har hun givet den rustikke gård et præg af botanisk have. Ikke mindst fordi alle krukker er forsynet med skilte. De fortæller dog ikke om væksternes latinske navne, men viser i stedet udvalgte fotos fra kulturmur.dk, som gjorde indtryk på kunstneren.

»Ved nogle af billederne fik jeg nærmest et sug i maven, for det var jo mit landskab. Der var så stor genkendelighed. Landskabet herude er ligesom indlejret i mig, fordi jeg har levet her i så mange år. Gennem årene bliver man farvet af sine omgivelser. Derfor kommer det også med i min kunst,« siger hun.

Når hun ikke planter morgenfruer bruger hun mange af sine vågne timer i den højloftede skolestue, hvor lyset fra de store, mangesprossede vinduer falder ned over et væld af rektangulære glasstykker i forskellige størrelser. Nede i pladernes changerende farver gemmer sig konturerne af bregner, skærmplanter, tynde metalskiver eller små stykker papir forandrede af varmen og fastsmeltede mellem lagene af gammelt vinduesglas.

»Jeg er ved at skabe mig selv et helt nyt kunstnerisk alfabet,« forklarer Micha Karlslund, der til oktober har en såkaldt study-udstilling på Ebeltoft Glasmuseum. Det er ikke at betragte som en soloudstilling, men handler mere om at vise den kunstneriske proces frem, hvordan man når fra A til B, fortæller hun, og understreger hvor vigtigt det er at blive ved med at eksperimentere med sit materiale. Måske især, når det er glas.

»Det er et rigtigt ludermateriale. Det kan let blive for pyntet og bolsjeagtigt i farverne. Der er lavet mange grimme ting i glas, men også mange fantastiske. Det handler om at blive ved med at udforske og presse det.«

Inspirationen til sin kunst henter Micha Karlslund i sin nære virkelighed og i selve det at eksistere. I al ubeskedenhed, men også ydmyghed, som hun siger med et smil.

Selv om hun har været det utro undervejs, er glasset stadig hendes primære materiale. Med dets mange egenskaber og uforudsigelse opførsel mener hun, man kan se det som en metafor for det menneskelige.

»Mennesker er på mange måder ligesom glas. Lige så skrøbelige og lige så stærke. Glas er også lunefuldt og opfører sig ofte på en anden måde, end man havde regnet med. Det er dybt fascinerende og dybt frustrerende at arbejde med.« siger hun.

Udstillingen i Maltfabrikkens gård kan ses indtil den 6. juli, og Study-udstillingen kommer på Ebeltoft Glasmuseum til oktober, men indtil da kan man følge processen på Micha Karlslunds blog.

Stærkt og skrøbeligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce