Aarhus-opfindelse afslører ludomaner

Danske Spil er godt i gang med at bruge den scanner, som mediciner og statistiker Kim Mouridsen har opfundet i et samarbejde med Forskningsklinikken for Ludomani på Aarhus Universitets Hospital. Arkivfoto: Nanna Kreutzmann/Scanpix

Aarhus-opfindelse afslører ludomaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Algoritmer finder folk, der er i farezonen for afhængighed af spil, og de får en henvendelse om hjælp fra Danske Spil.

AARHUS: Mens VM-fodbold bringer sindene i kog, skaber ærgrelse og glæde, forsøger mange mennesker at ramme de rigtige resultater for at score en gevinst. På spil.

Det kan både være sjovt, spændende og et godt socialt arrangement mellem venner. Men for nogle går det galt. De bliver grebet af det, kan ikke stoppe igen og spiller for meget mere, end de vinder.

Dem forsøger et århusiansk projekt at hjælpe med at få fat i. Data og kunstig intelligens er metoden.

Danske Spil er allerede godt i gang med at bruge den scanner, som mediciner og statistiker Kim Mouridsen har opfundet i et samarbejde med Forskningsklinikken for Ludomani på Aarhus Universitets Hospital, hvor klinisk psykolog Thomas Marcussen er ansat.

Mouridsen er medskaber af selskabet Mindway, der hjælper med at finde potentielle misbrugere af spil.

Alle, der bruger Danske Spil online, skriver under på, at de accepterer at blive tjekket. Og det bliver de. Alle spilleres forløb bliver på et tidspunkt testet i scanneren, og hvis nogle handlinger ser betænkelige ud, får spillerne en henvendelse fra Danske Spil. Folk med baggrund i psykologi ringer til dem i et såkaldt "omsorgsopkald".

Scanneren og Danske Spil
Mindway hedder det århusianske selskab, der står bag spilscanneren, som Danske Spil bruger.

Danske Spil består af flere selskaber.

Overskuddet hos Danske Spil fordeles med 80 procent til Staten, 10 procent til Danmarks Idræts-Forbund (DIF) og 10 procent til (Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger) DGI.

Omsætningen i selskabet var i 2017 næsten fem milliarder kroner, og en milliard gik til udlodning.

800 er blevet ringet op

Udspillet kommer i øvrigt samtidig med, at politikere - ikke kun i Danmark - trækker i håndbremsen for, at spil ikke skal løbe løbsk. Snart kommer en begrænsning af spilbonusser herhjemme. Der bliver et loft på 1000 kroner og begrænsninger på, hvor mange gange bonusbeløbet skal spilles igennem, før man kan trække pengene ud.

Samtidig får spiludbydere pligt til at være opmærksomme på unormale spilmønstre og kan indføre software, der kan identificere folkene bag disse mønstre. Det er det, Mindway allerede er i gang med og har scoret tre priser for i det seneste års tid.

- Udlandet har vist interesse for Mindway, og jeg tager både til London og Amsterdam i den nærmeste tid for at fortælle om systemet, siger Kim Mouridsen.

Maskinen står hos Danske Spil, der har undersøgt mange og ringet ud til cirka 800 spillere for at tale med dem. Hos 0,3 procent af befolkningen udvikler spil sig til et alvorligt problem.

- Mindway bruger algoritmer, og jo flere spillere, maskinen undersøger, jo dygtigere bliver den, siger Kim Mouridsen.

Hvorfor spiller ludomaner?
Psykologerne må lægge ører til mange argumenter for at spille, når de taler med folk, der er afhængige og har brug for behandling.

Thomas Marcussen møder dem, og her er nogle af dem:
  • Det er hurtige penge.
  • Jeg kan vinde det tabte tilbage.
  • Det er ligesom at se en serie i tv.
  • Det er dejligt at kombinere sport i tv med spil.
  • Det er afslappende.
  • Hurtige penge giver frihed, og hvis jeg vinder, kan vi komme ud at rejse.
  • Jeg er bedre til at spille på tennis end fodbold.

Kan nå alle igennem

Hos Danske Spil siger CSR-ansvarlig Elisabeth Crone Linding, at det er vigtigt for selskabet at forebygge ludomani, og i den forbindelse er samarbejdet med Aarhus Universitet skabt.

- Hvordan spilafhængighed udvikler sig er meget komplekst, men vi giver gerne en hjælpende hånd, hvis vi ser tegn på en bekymrende adfærd. Vi spørger for eksempel folk, der begynder at spille online, hvad de forventer at spille for, og at vi forbeholder os ret til at kigge på deres data. Ellers giver vi dem ikke lov til at spille, siger Elisabeth Crone Linding.

- Hvis vi har mistanke om uhensigtsmæssige spilmønstre, tager vi en objektiv samtale med folk. Vi siger ikke, at de har et problem, men tager en samtale ud fra de data, som spilscanneren giver os. Vi forklarer, hvad dataene viser, og taler om resultaterne. Dialogen er vigtig. Folk bliver sjældent vrede eller irriterede over, at vi ringer. Nogle siger, at de ikke har et problem, og at de har styr på det. De fleste er glade for, at vi bekymrer os om dem, siger Elisabeth Crone Linding.

Hun siger, at det er nødvendigt at bruge en avanceret løsning som spilscanneren for at nå alle spillere igennem.

- Spilscanneren fungerer rigtig godt og bliver muligvis endnu bedre efterhånden, som vi bruger den, siger hun og tilføjer: Vi kan ikke vide, om folk, der har en uheldig adfærd, holder op, når vi har talt med dem. De kan for eksempel bruge andre spiludbydere eller kuponer. Det kan vi ikke kontrollere.

Scanner. Ludomani.  Thomas Marcussen og Kim Mouridsen. Foto: Flemming Krogh
Thomas Marcussen (forrest) og Kim Mouridsen arbejder med Mindway, der kan finde folk, der er afhængige af spil. Foto: Flemming Krogh

Flest spil hos forhandlere

Danske Licens Spil og Danske Lotteri Spil har 4.300 forhandlere, som er kiosker, supermarkeder m.m. De står for 57 procent af salget, mens 43 procent foregår på nettet via danskespil.dk. Andelen af salg af onlinespil steg i 2017 med tre procentpoint i forhold til året før.

Af de knap 2,5 millioner danskere over 15 år, der minimum halvårligt spiller om penge, er lidt over 2 millioner kunder hos Danske Spil, enten online eller offline. Det gælder alle spil og hyppigheder, f.eks. både de kunder, der oddser hyppigt, spiller Lotto fast hver uge, og dem, der køber juleskrabkalendere én gang om året.

Aarhus-opfindelse afslører ludomaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce