Ekspert: Direkte fly mellem Aarhus og New York har ingen konkurrence

Åbner SAS rute til New York fra Aarhus, vil den være den eneste i Jylland. Det kan luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen godt se nogle muligheder i. Foto: Iris/Ritzau Scanpix

Ekspert: Direkte fly mellem Aarhus og New York har ingen konkurrence

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En rute fra Aarhus til New York vil kunne trække passagerer fra hele Jylland.

AARHUS: At SAS overvejer en direkte rute mellem Aarhus og New York kommer ikke helt bag på redaktøren af luftfartsitet check-in.dk, Ole Kirchert Christensen.

- Jeg har faktisk været til stede på et møde, hvor koncernchef Rickard Christensen netop nævnte Aarhus-New York, siger Ole Kirchert Christensen.

Først skal SAS dog træffe beslutning om at indkøbe de langtrækkende fly af typen Airbus A321 LR, der skal beflyve ruten.

- Det vil SAS gøre inden udgangen af første kvartal i år, oplyser Ole Kirchert Christensen.

Han kan se muligheder i en direkte rute mellem Aarhus og New York.

- Da den er den eneste i Jylland, har den ingen konkurrenter. Dermed kan den trække passagerer fra hele Jylland, siger Ole Kirchert Christensen.

Mange hyppige rejsende i Aarhus

Men hvorfor skulle SAS ikke vælge de langt større lufthavne i enten Billund eller Aalborg?

- Fordi der i Aarhus er mange mennesker med en indkomst og en uddannelse højere end gennemsnittet. Der bor også mange unge mennesker i Aarhus, og unge er hyppige rejsende, siger Ole Kirchert Christensen.

At Aarhus også huser Arla, Vestas og andre store erhvervsvirksomheder spiller - ifølge Ole Kirchert Christensen - næppe nogen rolle for SAS's beslutning om at vælge Aarhus Lufthavn.

- Jeg tror, at ruten maksimalt vil få to afgange om ugen. Det er for ufleksibelt for erhvervslivet. Til gengæld vil ruten i høj grad være attraktiv for de fritidsrejsende, siger Ole Kirchert Christensen.

En Airbus A321 kan rumme 200 passagerer. I modsætning til de store langdistancefly, der rummer 300 passagerer.

- Det er der bedre økonomi i på de mere tynde ruter, siger Ole Kirchert Christensen.

SAS ser tiden an

Et så lille fly med så lang en rækkevidde er noget helt nyt.

- Boing har 737 Max, men rækkevidden har vist sig ikke at være god nok. I modvind må den mellemlande eller friholde sæder for ikke at blive for tung. Og så er der ikke så meget økonomi i det, siger Ole Kirchert Christensen.

Han tror, at SAS' tøven skyldes de dårlige erfaringer med Boing-flyet.

- De vil se de andre flyselskabers erfaring med at flyve over Atlanten, inden de bestiller. De vil ikke risikere at købe et fly, der ikke har den nødvendige rækkevidde, siger Ole Kirchert Christensen.

Han oplyser, at SAS har bestilt en anden type Airbus, men har en option på at bytte dem til langdistance-udgaven, hvis det sker to år inden levering.

- Så vil langdistanceudgaven kunne tages i brug i 2021, siger Ole Kirchert Christensen.

Ekspert: Direkte fly mellem Aarhus og New York har ingen konkurrence

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce