Endelig: Fremgang at spore for letbanen

Letbanen fik en noget kaotisk start, da den begyndte sin kørsel på Djursland tirsdag 30. maj. Denne uge tegner til at blive mere præcis for letbanen. Foto: Jens Thaysen

Endelig: Fremgang at spore for letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mandag kørte det på skinner i Aarhus og mod Odder. Men selvmordstruet person skabte forsinkelser på Djursland.

AARHUS: Efter en tumultarisk første uge med fuld drift og store forsinkelser er Aarhus Letbane kommet bedre fra start i sin anden uge efter åbningen af banen til Grenaa med tog på alle strækninger.

Alligevel har Midttrafik besluttet at gå med både livrem og seler: Erstatningsbusserne på Djursland, linje 83 og 84, fortsætter deres kørsel parallelt med letbanen helt frem til torsdag 16. maj.

Aarhus Letbanes pressechef, Jens Velling, oplyste sidst på formiddagen mandag, at letbanen kørte med stor præcision på den indre strækning i Aarhus samt på Odderbanen.

På Grenaabanen var der tale om forsinkelser på 5-6 minutter.

- Men noget usædvanligt skyldes nogle af forsinkelserne en selvmordstruet person, som - fik vi at vide - havde været i nærheden af sporene. Derfor blev der kørt med nedsat hastighed noget af formiddagen. Vi vurderer, at det er årsag til en tredjedel af forsinkelserne, siger Jens Velling.

Han glæder sig over den mere præcise begyndelse på letbanens anden uge i fuld drift.

- Jo mere erfaring vi får, jo bedre skal vi gerne blive, siger Jens Velling.

Vi skal bare have letbanen til at køre stabilt. Det er vores vigtigste prioritet overhovedet,
Ole Sørensen, planchef, Midttrafik

Erstatningsbusser fortsætter

Lige siden Aarhus Nærbane lukkede lørdag 26. august 2016 har Midttrafik haft to erstatningsbusser indsat på Djursland. Linje 83 til Grenaa og linje 84 til Ryomgaard.

Opmærksomme trafikanter har sikkert lagt mærke til, at de blå Arriva-busser - letbane eller ej - stadig er i drift.

Og det bliver de ved med frem til torsdag 16. maj, fortæller Ole Sørensen, planchef i Midttrafik.

- Vi har tøvet med at opsige vores aftale med Arriva, fordi det var så usikkert, hvornår letbanen kom i drift, siger Ole Sørensen.

Da det stod klart, at letbanen sidst i april ville begynde sin kørsel mod Grenaa, valgte Ole Sørensen alligevel at lade erstatningsbusserne fortsætte.

- Og jeg har forstået, at de faktisk er blevet brugt i den tumult, der var i sidste uge, siger Ole Sørensen.

- Vi skal have stabil drift

Han er godt tilfreds med, at han ikke opsagde aftalen med Arriva samme dag, som letbanen begyndte at køre.

- Hvis letbanen kørte som et urværk, ville erstatningsbusserne være unødvendige. Men Arriva har lavet en vagtplan, og økonomien ændrer sig ikke væsentligt med kørsel endnu nogle dage, siger Ole Sørensen.

Et af midlerne til at skabe rettidighed og stabilitet er en aflysning af kvartersdrift mellem Mårslet og Aarhus H.

Midttrafik har i samråd med Aarhus Letbane besluttet indtil videre at nøjes med halvtimesdrift på strækningen frem til torsdag 16. maj.

- Jeg tør ikke sige, om datoen ændrer sig. Når virkeligheden rammer, kan tingene godt være anderledes, end vi troede, at de var i teorien. Derfor kigger vi også på justeringer i køreplanen. Vi skal bare have letbanen til at køre stabilt. Det er vores vigtigste prioritet overhovedet, siger Ole Sørensen.

Endelig: Fremgang at spore for letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce