Er tredje gang lykkens gang? Letbanen fordobler afgangene på Odderbanen

Der er trængsel på Odderbanen, når der kører fire tog i timen hver vej. Foto: Henrik Lund

Er tredje gang lykkens gang? Letbanen fordobler afgangene på Odderbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De to første gange Aarhus Letbane øgede antallet af afgange mellem Aarhus og Mårslet til fire i timen, gik det galt. Mandag forsøger letbanen igen.

AARHUS: Fra mandag morgen gør Aarhus Letbane og Midttrafik endnu et forsøg på at fordoble antallet af afgange på strækningen Aarhus H-Mårslet på Odderbanen.

To gange er antallet af tog sat op fra to til fire afgange i hver retning i dagtimerne på hverdage, men begge gange har Midttrafik og letbanen hurtigt måttet sande, at det gav så store problemer med forsinkelser og aflysninger, at driften hurtig blev sat ned på to afgange i hver retning, som også var antallet, da letbanetrafikken åbnede på Odderbanen.

I tredje forsøg bliver det imidlertid en mindre ambitiøs køreplan, som letbanetogene skal køre efter. For godt nok skal der køre fire tog i hver retning, men to af dem standser kun på udvalgte mellemstationer mellem Aarhus H og Mårslet - nemlig Viby J, Gunnar Clausens Vej, Tranbjerg, mens Kongsvang, Rosenhøj, Øllegårdsvej, Nørrevænget og Mølleparken springes over.

- Vi har haft problemer med at overholde køreplanen, når togene skulle holde med stop på alle stationerne, fortæller planchef i Midttrafik Ole Sørensen.

Forslaget om at springe stationer over kommer fra Aarhus Letbane.

- Derfor starter vi mere forsigtigt op denne gang for at kunne gennemføre kvartersdriften, siger Ole Sørensen.

Flere tog på den inderste del af Odderbanen, men de standser ikke ved Øllegårdsvej. Foto: Henrik Lund
Flere tog på den inderste del af Odderbanen, men de standser ikke ved Øllegårdsvej. Foto: Henrik Lund

Midttrafik lover ikke noget

Odderbanen er enkeltsporet, så togene kan kun køre forbi hinanden på de stationer, der har krydsningsspor. Når der kører fire tog i timen hver vej, er der brug for alle krydsningsstationerne for at holde køreplanen. Derfor går det galt, lige så snart et enkelt letbanetog er forsinket.

Sådan en forsinkelse forplanter sig nemlig lynhurtigt til alle de andre tog på banen, og eftersom det ikke er muligt at indhente forsinkelser, er den eneste måde at få driften tilbage på sporet aflysninger af afgange. Ved at springe stationer over, bliver det muligt at indhente forsinkelser, og på den måde gøre driften mere stabil.

Ambitionen er dog stadig, at alle tog skal holde på alle stationer.

- Forventningen er, at det bliver midlertidigt, men vi kan ikke love noget, siger Midttrafiks planchef.

Han håber, at mere erfaring med at køre på banen - samtidig med at nogle hastighedsnedsættelser på banen kan fjernes - betyder, at det i fremtiden bliver muligt at betjene alle stationerne på stækningen. Lykkes det ikke, kan det dog komme på tale at standse på enkelte af de fravalgte stationer, så flest muligt får glæde af kvartersdriften.

Men lige nu står valget mellem at standse på alle stationer og risikere mange aflysninger og springe stationer over og på den måde sikre stabil drift.

- Og der vælger vi naturligvis den stabile drift, siger Ole Sørensen.

Du kan se den kommende køreplan her, hvoraf det fremgår, hvilke afgange der springer stationer over.

Er tredje gang lykkens gang? Letbanen fordobler afgangene på Odderbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce