Forsigtig start: Grenåbanen får kappet forbindelsen til Odderbanen

Der kommer til at stå Aarhus H i destinationsskiltet på letbanetogene fra Grenaa, når trafikken åbner på strækningen til og fra Djursland. Arkivfoto: Henrik Lund

Forsigtig start: Grenåbanen får kappet forbindelsen til Odderbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Belært af erfaringen går Midttrafik med livrem og seler, når togene begynder at køre med passagerer på Grenåbanen.

AARHUS/DJURSLAND: Når letbanen får forbindelse til Grenaa, har det længe været planen, at hovedparten af togene fra Grenaa og sydpå skulle fortsætte helt til Mårslet og enkelte myldretidstog endda hele vejen til Odder.

Sådan bliver det ikke. I hvert fald ikke fra åbningen af letbanetrafikken på Grenåbanen.

På baggrund af erfaringerne fra Odderbanen vælger Midttrafik i stedet at gøre Aarhus H til endestation for de kommende letbanetog fra Grenaa.

- Vi vil ikke køre igennem til Odderbanen, før vi har en sikker drift, fortæller planchef i Midttrafik Ole Sørensen.

Aarhus Letbane har været ramt af mange forsinkelser og aflysninger, efter at togene begyndte at køre til og fra Odder. De seneste to måneders tal viser imidlertid, at det går den rigtige vej. Og håbet og forventningerne er, at det bliver endnu bedre de kommende måneder i takt med, at Aarhus Letbane får mere erfaring trafikken på Odderbanen.

- Nu har vi efterhånden en stabil drift. Den vil vi ikke ødelægge, når trafikken begynder på Grenåbanen, forklarer Ole Sørensen.

Både strækningen til Grenaa og Odder er enkeltsporet. Det giver den udfordring, at forsinkelse af et enkelt tog forplanter sig til alle andre tog på strækningen. Starter Grenåbanen op med forsinkelser, risikerer de derfor at ødelægge regulariteten på Odderbanen og den indre strækning til Lisbjerg.

- Den risiko vil vi ikke løbe. Derfor isolerer vi de to strækninger, siger planchefen.

Stadig fire tog mellem Mårslet og Aarhus H

Passagerer og pendlere har dog stadig udsigt til fire tog i hver retning på strækningen mellem Aarhus H og Mårslet og en ekstra afgang hele vejen til Odder i myldretiden. Planen er nemlig at lade to af de letbaneafgange hver time - der lige nu kun kører mellem Universitetshospitalet og Aarhus H - forsætte ad Odderbanen.

Passagererne mellem de to strækninger får så bare et skift i Aarhus.

Midttrafik forventer i øvrigt, at passagererne fra Odderbanene først og fremmest skal videre ad strækningen mod Lisbjerg.

- Vores erfaring viser, at den gennemkørende trafik går den vej, siger Ole Sørensen.

Enkelte afgange om morgenen var tidliere så fyldte, at passagerer blev efterladt på perronen på Aarhus H på grund af pladsmangel. Derfor er der siden indsat ekstra afgange fra Aarhus H mod Universitetshospitalet for at klare presset.

Forventer åbning i april

Når Aarhus Letbane på et senere tidspunkt har fået erfaring med at køre på Grenåbanen og driften er stabil, er det fortsat planen, at Grenåbanens tog starter og slutter i Mårslet.

Hvornår det sker, har Ole Sørensen dog ikke noget bud på.

Aarhus Letbane måtte 6. december melde ud, at trafikken til og fra Grenaa ville blive yderligere forsinket. Forventningen var da, at togene begynder at køre med passagerer i slutningen af april 2019.

Ifølge Michael Borre, direktør i Aarhus Letbane, er der ikke stødt nye problemer til. Derfor er det stadig planen, at pendlere og passagerer kan skifte togbusser ud med letbanetog på det tidspunkt.

Forsigtig start: Grenåbanen får kappet forbindelsen til Odderbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce