Nu er der udsigt til, at letbanetoget kan køre til Odder i løbet af sommeren. Målet er at åbne Grenaabanen i løbet af 2018.
ØSTJYLLAND: Pendlere på Odderbanen kan forvente at hoppe på letbanetoget i løbet af sommeren 2018.
Pendlere på Djursland får formentlig letbanetog at køre med inden årets udgang.
Det oplyser Aarhus Letbanes informationschef, Jens Velling, i en statusopdatering.
Men det bliver ikke på denne side af skolernes sommerferie, at der kommer letbanetog til Odder.
- Aarhus Letbane har endnu ikke har indsendt alle ansøgninger. Trafikstyrelsen har brug for tid til sagsbehandling, og Aarhus Letbane skal have tilladelse til at gennemføre de afsluttende funktionstest. Derfor kan Odderbanen ikke åbne på denne side af skolernes sommerferien, siger Jens Velling.
En præcis åbningsdato kan Aarhus Letbane endnu ikke udstede.
- Vi befinder os i en kompleks proces med flere aktører. Det gør det umuligt at arbejde med præcise datoer, siger Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.
Han forklarer, at da Odder- og Grenaabanen er traditionelle jernbaner, er godkendelsesprocesser og sikkerhedskrav anderledes og mere omfattende end på strækningen inde i Aarhus.
- Alle involverede parter arbejder intensivt på at få godkendt først Odder- og derefter Grenaabanen, og vores mål er fortsat at begge strækninger kan åbne i 2018, siger Michael Borre.
Aarhus Letbane forventer, at Trafikstyrelsen om få dage har typegodkendt Tango-toget, der især skal køre på strækningerne til Grenaa og Odder.
I næste uge sender letbanen en ansøgning om typegodkendelse af Variobahn-toget til Trafikstyrelsen, der har en sagsbehandlingstid på fire uger.
Variobahn-toget kører i dag på strækningen i Aarhus og skal også køre på banen mod Odder.
Aarhus Letbane har endnu ikke afleveret alle ansøgninger til Trafikstyrelsen.
Det skyldes flere forhold.
- Aflysningen af den planlagte åbning i september 2017 udløste i sig selv en forsinkelse på tre måneder, og da letbanen fik godkendt den indre strækning, skete det på 58 vilkår, som vi efterfølgende har arbejdet på at opfylde, forklarer Michael Borre.
Desuden er kravene til ansøgningsmateriale og dokumentation skærpet i håb om at undgå yderligere forsinkelser.
- Vi bruger ekstra ressourcer på at gøre ansøgningerne så komplette som muligt. Det koster noget tid nu, men vi vinder forhåbentlig lidt tid på den lange bane i form af færre opklarende spørgsmål og vilkår til en kommende godkendelse. I sidste ende giver det også letbanens kunder det bedste, sikreste og mest pålidelige produkt, forklarer Michael Borre.
På strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby har letbanen nu opfyldt 55 af de 58 vilkår.
Det betyder, at letbanen ikke risikerer endnu et forbud mod at køre på den indre strækning.
Dog er der tre vilkår tilbage, som endnu ikke er opfyldt. Det regner letbanen med kan ske, inden tidsfristen udløber 21. august.
Der er opstået en fejl:
Beskeden er sendt.