Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Letbanen: Fortidsuhyre eller fremtidssikret transport

Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix

Letbanen: Fortidsuhyre eller fremtidssikret transport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Meningerne er delte om det lette tog, der kom til at koste 3,5 milliarder kr. og som århusianerne stadig venter på at springe på.

AARHUS: Det er 25 år siden, byrådsmedlemmerne Poul B. Skou (K) og Erik Svensson (CD) foreslog, at man i Aarhus indførte "moderne sporvogne".

Det er otte år siden, et bredt flertal i Folketinget afsatte de 500 millioner kr., der for alvor satte det århusianske letbaneprojekt på skinner.

Derfor kunne man forledes til at tro, at der hersker bred politisk enighed om, at et transportmiddel, der har været så længe undervejs, simpelthen er løsningen på de trafikale problemer i Aarhus.

Det er ikke tilfældet.

Mens de borgerlige politikere mistænker letbanen for at være noget af et fortidsuhyre, anser venstrefløjens partier letbanen for at være fremtidens transportform.

Det viser dagens rundspørge til partierne, som du kan læse på næste opslag.

At Alternativet og Liberal Alliance stempler ind i klubben af letbanemodstandere er ingen overraskelse. De er de nye drenge i klassen og har ikke været med til at vedtage, at Aarhus skulle have en letbane.

Letbanen kommer tidligst ud at køre med passagerer midt i december

Hælder til busser

Til gengæld er det en overraskelse, at den konservative Marc Perera Christensen slet ikke er enig med forgængeren, Poul B. Skou.

Marc Perera Christensen hælder til hurtigbusser - Bus Rapid Transport - som svaret på Aarhus' trængselsudfordringer.

Venstres Gert Bjerregaard er heller ikke overbevist om det geniale i at udvide letbanen med endnu en etape.

Det samme gælder Knud N. Mathiesen fra Dansk Folkeparti. I lighed med de andre borgerlige politikere frygter han, at tiden er løbet fra letbanen.

At der i løbet af de mange år, letbanen var under planlægning, er blevet lagt i støbeskeen til nye, billigere og mere fleksible transportsystemer.

Flere og flere biler på vejene

Det hører med til historien om Danmarks første letbane, at den blev langt dyrere, end politikerne var stillet i udsigt, da de tog beslutningen om, at Aarhus skulle have en letbane.

Letbanen var oprindeligt planlagt til at koste 2,4 milliarder kr., men ender med at koste 3,5 milliarder kr.

Det bliver op til det byråd, der i januar 2018 samles til sit første møde, at bestemme, om letbanen skal have flere etaper. Eller om el-busser eller andre løsninger kan hjælpe på byens trængsel.

Imens tyder alt på, at trængslen blot bliver værre.

De sidste 10 år er antallet af biler i de århusianske garager vokset med næsten 28 procent.

1. januar 2017 opgjorde Danmarks Statistik antallet af personbiler indregistreret i Aarhus Kommune til 114.131.

Med regeringens og Dansk Folkepartis aftale om at sænke registreringsafgiften er der ingen grund til at tro, at det tal ikke er vokset gevaldigt om fire år, når Aarhus igen skal i stemmeboksen for at vælge et nyt byråd.