Letbanetog er propfulde: Flere må efterlades på perronen

Masser af passagerer på perronen. Masser af passagerer i letbanetoget fra Odder. Det skaber trængsel og utilfredshed hos passagerer, der ikke kan komme med. Foto: Flemming Krogh

Letbanetog er propfulde: Flere må efterlades på perronen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Passagerer står som sild i tønde i myldretidstoget fra Odder. På Aarhus H må mange derfor opgive at tage med. Der er simpelthen ikke plads.

AARHUS: Klokken er 07.48 og præcist som et schweizerur kører letbanetoget fra Odder ind på Aarhus H.

Dørene åbner sig. Passagerer stiger ud. Andre stiger ind.

Men inde i toget sidder der masser af mennesker, som skal videre.

Så mange, at der slet ikke er plads til alle, der står ude på perronen.

En 15-20 mennesker kan ikke komme ind.

Og efter alt at dømme, er torsdag 13. september en helt almindelig dag. Der er ingen aflysninger, forsinkelser eller andre driftsforstyrrelser.

67-årige Poul Heegaard er en af dem, letbanen kører agterud.

Og det er slet ikke første gang, Poul Heegaard må blive på perronen og vente på næste tog.

Det kommer om 10 minutter, og der er ikke mindste tegn på stress hos Poul Heegaard.

- Jeg har fleksible arbejdstider på Aarhus Universitet, hvor jeg arbejder med IT. Så jeg lever med, at jeg mister de 10 minutter, siger Poul Heegaard.

Men han synes, at det er ærgerligt, at der ikke er plads til alle i toget.

- Jeg kunne ønske mig, at letbanen satte flere tog ind om morgenen, så man kunne komme med hvert femte minut, siger Poul Heegaard.

- Øv, nu kommer jeg for sent til første time, siger Janne Nissen, der læser mediegrafik på Aarhus Tech på Halmstadgade. Foto: Flemming Krogh
- Øv, nu kommer jeg for sent til første time, siger Janne Nissen, der læser mediegrafik på Aarhus Tech på Halmstadgade. Foto: Flemming Krogh

For sent til første time

Det er et forslag, Janne Nissen kun kan bakke op om.

For da hun når frem til letbanetogets indgang, står passagerne pakket så tæt inde i toget, at det er kropumuligt at klemme sig ind.

Konsekvensen:

Janne Nissen kommer for sent til første time på Aarhus Tech på Halmstadgade. Her studerer hun mediegrafik.

- Det er sket nogle gange, at jeg er kommet for sent, og det er træls at gå glip af begyndelsen på timerne, siger hun.

Janne Nissen bor i Horsens og kører med tog til Aarhus H, hvor hun skifter til letbanen.

- Det gælder om at finde ud af, hvor på perronen dørene befinder sig, når toget standser. Og det har jeg fundet ud af. Problemet er bare, at toget fra Horsens kommer ind til Aarhus H så sent, at jeg aldrig kan nå at være blandt dem, der står tættest på døren. Og i dag stod jeg altså så langt væk, at jeg slet ikke kom med, siger Janne Nissen.

Poul Heegaard håber, at letbanen sætter flere tog ind i morgen-myldretiden. - Gerne så man kan køre hvert femte minut, siger han. Foto: Flemming Krogh
Poul Heegaard håber, at letbanen sætter flere tog ind i morgen-myldretiden. - Gerne så man kan køre hvert femte minut, siger han. Foto: Flemming Krogh

Præcis og behagelig

Bortset fra beklagelsen over, at der er for lidt plads i myldretiden, har Poul Heegaard og Janne Nissen kun ros til overs for letbanen.

- Jeg er en stor fan, siger Janne Nissen.

Poul Heegaard, der også kommer fra Horsens, er uhyre tilfreds med at køre med letbanen.

- Jeg nyder det. Toget kører præcist. Og det tager kun 10 minutter at køre op på universitetet. Det kunne jeg ikke forvente med en bybus. Og det er i øvrigt meget behageligt at køre med letbanetogene, siger Poul Heegaard og hanker op i rygsækken.

For nu er der gået 10 minutter, og næste letbanetog ruller ind.

Det kommer ikke fra Odder, men fra Universitetshospitalet.

Og da Aarhus H er endestation, er der masser af plads på tilbagevejen til Janne Nissen, Poul Heegaard og alle de andre, toget fra Odder kørte agterud.

To togtyper på letbanen
  • Aarhus Letbane råder over to togtyper.
  • Det største tog hedder Tango, og når strækningen mod Grenaa åbner vil det fortrinsvist køre der. Lige nu betjener Tango-toget dog Odderbanen.
  • Tango har en topfart på 100 kilometer i timen. Det har plads til 256 passagerer og et 39 meter langt og vejer 50 tons.
  • Det mindre tog hedder Variobahn. Det har kørt på den indre strækning, siden letbanen åbnede.
  • Når Grenaabanen åbner, skal Variobahn-toget også køre strækningen Odder-Aarhus H-Lisbjerg-Lystrup.
  • Variobahn kan køre 80 kilometer i timen. Det har plads til 216 passagerer. Toget er 32 meter langt og vejer knapt 42 tons.

Kigger på ekstra tog og køreplan

Hos Aarhus Letbane er man godt klar over mylderet i morgentrafikken

- Man må konstatere, at muligheden for at kunne køre gennem byen viser sig at være en kæmpesucces. Det er meget positivt. Men det er en skidt oplevelse at blive efterladt på perronen. Derfor arbejder vi på at finde en løsning, siger Ole Sørensen, gruppeleder for Planlægning og Rådgivning i Midttrafik,

Han er gået i gang med at undersøge, hvordan køreplanen kan ændres, så der kan sættes ekstra tog ind i morgenmyldretiden, så de kan aflaste de stopfyldte tog, der kommer ind fra Odder.

Letbanetog er propfulde: Flere må efterlades på perronen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce