Løsning på vej ved Mindet: Slut med kaos i hovsa-krydset ved Dokk1

Ikke mindst hensynet til letbanen gør det kompliceret at finde en trafiksikker løsning ved Mindet. Foto: Flemming Krogh

Løsning på vej ved Mindet: Slut med kaos i hovsa-krydset ved Dokk1

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rådmand Bünyamin Simsek (V) har nu lagt et forslag om krydset ved Dokk1 frem til politisk behandling. Men får han det nu igennem? Det er ikke sikkert.

AARHUS: Efter et årelangt tilløb skal politikerne nu tage stilling til en løsning for det udskældte kryds foran Dokk1 ved Mindet.

En ganske utraditionel løsning lægger rådmand Bünyamin Simseks afdeling nu frem:

Midt på dagen, om aftenen og om natten skal krydset fungere som et normalt T-kryds.

Men i travle perioder skal hæv- og sænkbare steler sørge for, at Mindet lukkes for gennemkørende trafik.

Lukningen vil ske om morgenen fra klokken 6.30-9.30. Og om eftermiddagen i tidsrummet 14.30-18.00.

Resten af tiden kan Mindet bruges som smutvej, og man kan komme til og fra parkeringspladserne i Dokk1 fra begge retninger.

Når det er blevet nødvendigt med en så utraditionel løsning som steler, skyldes det blandt andet, at trafikplanlæggerne vil undgå, at der i travle perioder sker en tilbagestuvning af trafik på tværs af letbaneskinnerne.

På samme måde skal stelerne sikre, at der ikke sker kødannelser i ligeudbanen ved venstresving fra Europaplads til Mindet.

- Stelerne skal simpelthen være med til sikre, at trafikken i krydset ikke bryder sammen, siger Bünyamin Simsek.

To hold steler skal sørge for at spærre for gennemkørsel ved Mindet i travle perioder morgen og eftermiddag. Men hvorfor er det nødvendigt med to række steler? Den vigtigste opgave for stelerne ved Balticagade er såmænd blot at forhindre, at trafikanter sydfra kommer til at køre helt hen til Hack Kampmanns Plads, inden de opdager, at gaden er spærret. Grafik: Aarhus Kommune
To hold steler skal sørge for at spærre for gennemkørsel ved Mindet i travle perioder morgen og eftermiddag. Men hvorfor er det nødvendigt med to række steler? Den vigtigste opgave for stelerne ved Balticagade er såmænd blot at forhindre, at trafikanter sydfra kommer til at køre helt hen til Hack Kampmanns Plads, inden de opdager, at gaden er spærret. Grafik: Aarhus Kommune

Hovsa-episoder

Efter et stykke tid skal det vurderes, om stelerne skal være oppe i kortere eller længere tid.

Men som nævnt er der et alvorligt MEN ved sagen:

Da løsningen mandag blev diskuteret i magistraten, tog SF og byrådets største parti, Socialdemokratiet, forbehold. Det kan betyde, at de to partier, som tilsammen mønstrer et flertal, ikke er helt vilde med Bünyamin Simseks løsning.

Derfor kan sagen ende med, at der heller ikke denne gang findes en løsning. Og at trafikplanlæggerne må i gang igen.

Hvis det sker, kan der snart skrives et nyt kapitel om det udskældte kryds, som har været præget af hovsa-episoder, lige siden det åbnede i efteråret 2017. Det var som om, at planlæggerne havde glemt at se Dokk1 og krydset i en sammenhæng.

Da avisen i efteråret 2017 var på pletten for at observere, overtrådte 76 af 110 bilister færdselsloven ved at køre ligeud i krydset.

Kørslen på stedet var så slem, at kommunen blev nødt til at gøre noget, og det gjorde den ved at stille en yderst synlig, imidlertidig afspærring op i krydset for at forhindre folk i at køre ligeud.

Steler op til sommer

Afspærringen står der endnu.

Og måske kommer den til at stå der lang tid endnu, hvis ikke det lykkes Bünyamin Simsek at skaffe flertal for sit forslag i byrådssalen.

Hvis det lykkes, skal stelerne opsættes til sommer.

- Jeg tror, at den sunde fornuft kommer til at råde, og at der bliver flertal for den lønning, jeg nu lægger frem, siger Bünyamin Simsek.

Krydset ved Mindet "vandt" afstemningen, da Stiften i efteråret 2018 bad læserne pege på den største Aarhus-bommert i nyere tid.

Løsning på vej ved Mindet: Slut med kaos i hovsa-krydset ved Dokk1

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce