Million-regn over byparaplyen

Her er folkene bag paraplyen Dripdrop. Bagest fra venstre Anders Geert (investor), Thomas Riisgaard Hansen (investor), Bo Wase (investor), Jesper Aggerholm (investor), Niels T. Sørensen (medejer), Mads Erichsen (medejer), Martin Oliver Mikaelsen (investor), Lars Dahl (medejer). Forrest medejer Mattias Edström og idémand og medejer Andreas Søgaard. Pr-foto

Million-regn over byparaplyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For mange paraplyer bliver ikke leveret tilbage. Det skal nyt system gøre op med.

AARHUS: Det har regnet med penge over den århusianske byparaply fra virksomheden Abrella, så nu er den klar til at blive slået op på en ny måde. Den skal ikke længere betales af annoncører, men af brugerne.

- For mange af paraplyerne bliver ikke leveret tilbage af lånerne, så dermed er projektet ikke så bæredygtigt, som vi gerne vil have, siger Andreas Søgaard, der satte den gratis paraply i søen i 2013.

Det begyndte i Aarhus, og Andreas Søgaard var inspireret af forhold i Taiwan. De er der stadig, og paraplyerne bliver betalt af de reklamer, som firmaer betaler for at have på skærmen mod regnvejr. De er gratis at låne og skal blot sættes tilbage i et af de stativer, der står rundt i byen.

Ideen har bredt sig til Silkeborg, Horsens, Herning, Viborg og Randers. Den er også ført ud i livet i Norge, Sverige, Finland og Schweiz.

Paraplyerne
Abrella, der ligger i Aarhus, lancerer til april systemet Dripdrop, der er en låneparaply.

Med det nuværende system skifter alle paraplyerne hænder cirka 70.000 gange om året.

900 millioner paraplyer bliver fremstillet om året i hele verden. Mange er af en kvalitet, så de hurtigt kasseres. Dripdrops paraplyer holder i længere tid. De bliver lavet i Kina. I den samme by er der 1000 paraplyfabrikanter, og 90 procent af verdens paraplyer laves her.

Millioner til udvikling

- Efter fire år har vi erfaringer med brugernes adfærd og konkluderer, at systemet er bedst for alle, hvis brugerne betaler for at låne paraplyen i stedet for, at salget af reklamer skal betale, siger Andreas Søgaard.

Derfor har han udviklet Dripdrop, som paraplyerne nu hedder.

- En større gruppe af investorer har lagt et millionbeløb i udviklingen, og til april åbner det nye system 50 steder, fortæller Andreas Søgaard.

Blandt investorerne er Anders Geert, der var med til at skabe de første bycykler i Danmark.

Dripdrop kræver, at man opretter en app på sin mobiltelefon. Den frigør paraplyen fra de holdere, som de sidder i. Derefter er paraplyen gratis i to timer. Beholder man den længere, koster det fem kroner om dagen. Når app'en oprettes, opgiver man samtidig sit kontonummer, og derfra trækkes pengene, hvis paraplyen ikke er leveret tilbage efter to timer.

- Det er målet, at Dripdrop skal overtage markedet for byparaplyen, og derved skal reklamesalget udgå. Den skal lanceres i flere storbyer i Europa og senere på verdensplan, oplyser Andreas Søgaard.

Million-regn over byparaplyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce